Ile jest znaków drogowych w Polsce i które są najważniejsze? Podstawowe informacje o znakach
Czy wiesz, ile jest znaków drogowych obowiązujących w Polsce i które z nich są najważniejsze? Sprawdź z nami, jak dobrze znasz przepisy i znaki drogowe.
Ile właściwie jest znaków drogowych?
Ile jest obowiązujących znaków drogowych? Dużo – taka byłaby najprostsza odpowiedź. Liczba obowiązujących znaków może zmieniać się wraz z aktualizacją przepisów ruchu drogowego. W zależności od potrzeb i zmian w przepisach, co jakiś czas pojawia się nowe oznakowanie, a inne zostaje wycofane. Ogólnie rzecz biorąc, w Polsce obowiązuje kilkaset znaków drogowych. A konkretnie? Znaków drogowych pionowych jest ponad 300 (łącznie z tabliczkami do znaków drogowych, dodatkowymi znakami przed przejazdami kolejowymi, dodatkowymi znakami dla kierujących tramwajami, dodatkowymi znakami dla szlaków rowerowych i dodatkowymi znakami dla kierujących pojazdami wojskowymi). Oprócz tego mamy znaki poziome – jest ich 30.
Wszystkie znaki drogowe, zarówno pionowe, jak i poziome, które obowiązują w ruchu drogowym i stosowane są na drogach, określa rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych. W rozporządzeniu podane są wzory, opisane jest również ich znaczenie oraz zakres obowiązywania. Więcej informacji na temat znaków znajduje się w załącznikach do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania ich na drogach. Załącznik nr 1 dotyczy znaków drogowych pionowych, natomiast załącznik nr 2 – znaków drogowych poziomych.
Podstawowe kategorie – znaki drogowe pionowe
Znaki pionowe mają postać tarcz (tablic) z napisami lub symbolami. Mogą występować także w postaci znaków świetlnych. Pionowe znaki drogowe obowiązujące w Polsce podzielone są na kilka kategorii:
- A – znaki drogowe ostrzegawcze (od A-1 do A-34),
- B – znaki drogowe zakazu (od B-1 do B-44),
- C – znaki drogowe nakazu (od C-1 do C-19),
- D – znaki drogowe informacyjne (od D-1 do D-55),
- E – znaki kierunku i miejscowości (od E-1 do E-22c),
- F – znaki drogowe uzupełniające (od F-1 do F-22),
- T – tabliczki do znaków drogowych (od T-1 do T-34).
Dodatkowe znaki drogowe pionowe
- G – dodatkowe znaki przed przejazdami kolejowymi (od G-1 do G-4),
- AT i BT – dodatkowe znaki dla kierujących tramwajami (od AT-1 do AT-5 i od BT-1 do BT-4),
- R – dodatkowe znaki szlaków rowerowych (od R-1 do R-4e),
- W – dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi.
Podział znaków drogowych poziomych

Znaki poziome mają postać linii, napisów i symboli umieszczonych na nawierzchni drogi. Można je podzielić na:
- znaki podłużne:
- linie segregacyjne (od P-1a do P-6a),
- linie krawędziowe (od P-7a do P-7d),
- strzałki:
- strzałki kierunkowe (od P-8a do P-8i),
- strzałki naprowadzające (P-9a i P-9b),
- znaki poprzeczne:
- znaki wyznaczające miejsce przeznaczone do ruchu w poprzek jezdni (P-10 i P-11),
- znaki wyznaczające miejsca zatrzymania pojazdów (od P-12 do P-14),
- miejsca lokalizacji progów zwalniających (P-25),
- znaki uzupełniające:
- symbole (P-15, P-23, P-24, P-26, P-27),
- napisy (P-16, P-22),
- linie przystankowe (P-17),
- stanowiska i pasy postojowe (P-18, P-19, P-20),
- powierzchnie wyłączone z ruchu (P-21a, P-21b),
- symbole znaków pionowych w oznakowaniu poziomym.
Czy znaki można podzielić na ważne i mniej ważne?
Znaki drogowe są jednym z podstawowych elementów systemu bezpieczeństwa drogowego. Zapewniają porządek, wpływają na bezpieczeństwo i skuteczny przepływ ruchu drogowego. Każdy ma swoje znaczenie i pełni określoną funkcję. Które znaki są najważniejsze? Znaki ostrzegawcze, zakazu, a może nakazu?
| Przepisy nie dzielą znaków na ważne i mniej ważne. Wszystkie znaki drogowe są równorzędne, a ich rozumienie i przestrzeganie są kluczowe dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. |
Oczywiście, znak ostrzegawczy czy znak zakazu wydaje się ważniejszy niż znak kategorii D informujący o znajdującym się w pobliżu drogi polu namiotowym. Czy to znaczy, że znaki informacyjne są mniej ważne? Nie – o ile znaki lokalizujące różne obiekty mogą wydawać się mało istotne, a może nawet zbędne (szczególnie w czasach, kiedy prawie wszyscy korzystamy ze smartfonów, a nawigacja samochodowa może poprowadzić nas do określonego punktu), o tyle np. znak D-3, wskazujący wjazd na drogę jednokierunkową, jest już bardzo istotny dla bezpieczeństwa ruchu.
W praktyce ważność niektórych znaków drogowych najczęściej wynika z tego, jakich pojazdów dotyczą. Dla kierowcy samochodu osobowego nie ma znaczenia np. znak B-5 „zakaz wjazdu samochodów ciężarowych” lub znak B-8 „zakaz wjazdu pojazdów zaprzęgowych”.
Warto również przyjrzeć się znakom podstawowym (kategorie A, B, C, D, E i F) oraz dodatkowym (G, AT i BT, R, W). Na podstawie takiego podziału można byłoby dojść do wniosku, że znaki kategorii A, B, C, D, E oraz F są ważniejsze niż dodatkowe. Nie do końca. Rzeczywiście, dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi, znaki szlaków rowerowych i znaki dla kierujących tramwajami nie mają znaczenia dla kierowców pojazdów innych niż wskazane, ale już do znaków przed przejazdami kolejowymi muszą stosować się wszyscy uczestnicy ruchu.
| Podsumowując. Chociaż dla kierowcy samochodu osobowego jedne znaki wydają się bardzo ważne, a inne zupełnie nieistotne, to jednak z punktu widzenia przepisów wszystkie znaki są tak samo ważne. |
Najważniejsze znaki drogowe dla kierowców w kontekście mandatów

Ignorowanie znaków drogowych grozi mandatem. Które z nich są „najkosztowniejsze”? Przyjrzyjmy się niektórym z nich.
- Za niestosowanie się do znaków zakazu B-1 „zakaz ruchu w obu kierunkach” i B-2 „zakaz wjazdu” można zostać ukaranym 8 pkt. karnymi i grzywną do 5 tys. złotych (zgodnie z art. 92 par. 1 Kodeksu wykroczeń).
- Niezatrzymanie pojazdu w związku ze znakiem B-20 „stop” może kosztować 300 zł i 8 pkt. karnych.
- Niestosowanie się do znaków D-18 „parking” lub D-18b „parking zadaszony”, z umieszczoną pod znakiem tabliczką T-29, albo D-18a „parking – miejsce zastrzeżone”, z umieszczoną pod znakiem tabliczką T-29 grozi mandatem w wysokości 800 zł i 6 pkt. karnymi.
- Mandat 800 zł i 6 pkt. karnych grozi również za niestosowanie się do znaków P-18 „stanowisko postojowe” i P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej” albo P-20 „koperta” i P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej”, umieszczonego samodzielnie bez znaku pionowego D-18, D-18a lub D-18b.
- Niestosowanie się do znaku B-25 lub B-26 „zakaz wyprzedzania” może kosztować 1000 zł (w przypadku recydywy – 2000 zł) i 15 pkt. karnych.
- Mandatem w wysokości 250 zł i 5 pkt. karnymi można zostać ukaranym za niestosowanie się do znaków od C-1 do C-12 „nakaz jazdy…”.
- Niestosowanie się do znaków poziomych od P-8a do P-8c (strzałek kierunkowych) grozi mandat w wysokości 250 zł oraz 5 pkt. karnych
Znaki drogowe w Polsce i najczęściej zadawane pytania
W Polsce obowiązuje ponad 300 znaków drogowych (pionowych i poziomych). Znaki pionowe dzielą się na kategorie: A (ostrzegawcze), B (zakazu), C (nakazu), E (kierunku i miejscowości), F (uzupełniające), T (tabliczki do znaków), G (dodatkowe znaki przed przejazdami kolejowymi), AT i BT (dodatkowe znaki dla kierujących tramwajami), R (dodatkowe znaki szlaków rowerowych), W (dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi). Znaki poziome można podzielić na znaki podłużne, znaki poprzeczne, strzałki i znaki uzupełniające.
Przepisy nie wskazują, które znaki są ważniejsze. Znaki pionowe i poziome są więc tak samo ważne. Zgodnie z przepisami znaki poziome mogą występować samodzielnie lub w powiązaniu ze znakami pionowymi. Oznakowanie poziome umożliwia przekazywanie informacji o przyjętym sposobie prowadzenia ruchu nawet tam, gdzie zastosowanie innego rodzaju oznakowania jest niewystarczające lub niemożliwe.
W świetle przepisów wszystkie znaki są tak samo ważne. Wszystkie spełniają określone funkcje i pełnią istotną rolę, jeśli chodzi o bezpieczeństwo ruchu, np. znaki ostrzegawcze uprzedzają o miejscach, w których należy zachować szczególną ostrożność, zakazu – wyrażają ustalenia dotyczące organizacji ruchu, a nakazu – m.in. określają wymagany sposób jazdy. Nie mniej ważne są również inne znaki, np. kategorii D, informujące o rodzaju i sposobie korzystania z drogi oraz o obiektach znajdujących się przy drodze, lub uzupełniające, które przekazują uczestnikom ruchu dodatkowe informacje.
