
Rodzaje sygnalizatorów świetlnych
Sygnalizator służy do nadawania sygnałów przeznaczonych dla uczestników ruchu. Jakie są rodzaje sygnalizatorów świetlnych?
Rodzaje sygnalizatorów
Ogólne do kierowania ruchem:
- S-1 – dla kierujących wszystkimi pojazdami,
- S-1a – dla kierujących rowerami.


Sygnały dla kierujących pojazdami i kierujących rowerami nadawane są w następującej
sekwencji podstawowej: czerwony → czerwony i żółty → zielony → żółty → czerwony.
Z sygnałem dopuszczającym skręcanie w kierunku wskazanym strzałką:
- S-2 – sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki zezwala na skręcenie w kierunku wskazanym strzałką po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem.

Kierunkowe:
- S-3 – dla kierujących wszystkimi pojazdami,
- S-3a – dla kierujących rowerami.


Sygnały nadawane przez sygnalizatory S-3 i S-3 a dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
Określające sposób korzystania z pasa ruchu dla jezdni wielopasmowych lub pasów o zmiennym kierunku ruchu:
- S-4 (sygnał czerwony w formie litery x – zakaz wjazdu na pas ruchu, nad którym jest nadawany; sygnał zielony w kształcie strzałki skierowanej w dół – zezwolenie na wjazd na pas ruchu),
- S-7 (nakaz jak najszybszego opuszczenia pasa ruchu, nad którym jest nadawany).


Ostrzegawcze w postaci światła żółtego migającego:
- S-1, S-1a, S-2, S-3, S-3a lub sygnalizatory jednokomorowe,
- lampy umieszczone na przeszkodzie,
- w miejscach szczególnie niebezpiecznych dla ruchu pieszych sygnał ostrzegawczy może występować w postaci żółtej sylwetki idącego pieszego.

Sygnał ostrzegawczy może być także połączony ze znakiem-6 zamontowanym nad przejściem dla pieszych, tzw. przejście aktywne.



Dla pieszych i rowerzystów:
- S-5 – dla pieszych,
- S-6 – dla rowerzystów.
Dopuszcza się łączenie sygnałów dla pieszych i rowerzystów w jednym sygnalizatorze.


Dla kierujących tramwajami:
- ST, STK, STT lub SB bez tabliczki z napisem BUS.
Dla kierujących autobusami:
- SB.

Nadające sygnały dla kierujących pojazdami, stosowane na przejazdach tramwajowych zlokalizowanych poza skrzyżowaniami lub na skrzyżowaniach bez sygnalizacji dla pozostałych strumieni ruchu:
- sygnalizatory dwukomorowe o średnicy soczewek 200 lub 400 mm (odpowiednio: obok jezdni i nad jezdnią) z soczewkami barwy czerwonej i żółtej. Sygnał czerwony i żółty nadawane są w następującej sekwencji: żółty migający à żółty stały à czerwony à żółty migający.
Zakazujące wjazdu, umieszczane na przejazdach kolejowych, w miejscu wyjazdu pojazdów uprzywilejowanych itp.
- sygnalizatory w postaci dwóch na przemian migających sygnałów czerwonych lub pojedynczego migającego sygnału czerwonego.
Ilustracje:
- S1, S-1a, S-2, S-3, S-3a, S-4, S-7, S-5, S-6, sygnały dla kierujących tramwajami i autobusami: załącznik do rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r.
- Sygnał w postaci sylwetki pieszego: załącznik nr 3 do w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Rodzaje sygnalizatorów świetlnych – FAQ
Nie. Na zielonym świetle nie można wjeżdżać za sygnalizator, jeśli: ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom; ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego.
Tak. Jeśli nadawane jest światło czerwone, ale pali się zielona strzałka, wjazd za sygnalizator dozwolony jest warunkowo. Oznacza to, że skręcanie dozwolone jest pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym uczestnikom.
Nie. Sygnalizator kierunkowy S-3 (dotyczący kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką) oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. Sygnał zielony oznacza, że można wjechać za sygnalizator.