Symbol roweru – znaki poziome P-23 i P-17

Symbol roweru – znaki poziome P-23 i P-17

7 sierpnia 2022

Kiedy stosuje się symbol roweru i jakie są zasady umieszczania znaków poziomych P-23 i P-27?

Symbol roweru – w jakich miejscach może być stosowany?

Znak P-23 stosuje się do oznaczania:

  • dróg dla rowerów
  • pasów ruchu dla rowerów,
  • śluz dla rowerów.

Drogi przeznaczone dla pieszych i rowerzystów oznakowuje się dwoma znaki – P-23 i P-26.

Wymiary piktogramu

Wymiary piktogramu to 110 x 200 cm. W przypadku, gdy nie jest możliwe umieszczenie znaku P-23 w pełnych wymiarach, stosuje się jego odmianę mini (o wymiarach 0,715 x 130 cm).

Zasady stosowanie oznakowania poziomego P-23

  • Symbol roweru (w wersji pełnowymiarowej lub mini) w śluzie dla rowerów umieszcza się na przedłużeniu każdego z pasów jezdni, z wyjątkiem pasa ruchu dla rowerów.
  • Na drogach dla rowerów znak P-23 stanowi uzupełnienie znaku pionowego C-13 „droga dla rowerów”, który stosuje się w celu wyeliminowania z drogi pojazdów innych niż rowery i ustawia bezpośrednio przy wjeździe na drogę dla rowerów. Symbol roweru umieszcza się na początku tej drogi, bezpośrednio za każdym skrzyżowaniem oraz za miejscem doprowadzającym ruch rowerowy do tej drogi.
  • Na pasie ruchu dla rowerów znak P-23 stosuje się samodzielnie lub jako uzupełnienie łącznie ze znakiem F-19 „pas ruchu dla określonych pojazdów”. Piktogram umieszcza się na początku pasa ruchu dla rowerów i powtarza na całej długości tego pasa – nie rzadziej niż co 50 m oraz bezpośrednio za każdym skrzyżowaniem.
  • Na drogach dla rowerów i pieszych, oznakowanych pionowymi znakami nakazu C-13/16 z symbolami oddzielonymi kreską pionową, symbol roweru umieszcza się analogicznie jak na drogach dla rowerów.
  • Na dwukierunkowych drogach dla rowerów znak P-23 umieszcza się po prawej stronie drogi, w odrębnym przekroju dla każdego kierunku ruchu.

Znak P-27

Znak „kierunek i tor ruchu rowerów” można stosować na jezdni, z wyjątkiem pasa ruchu dla rowerów, śluzy dla rowerów, przejazdu dla rowerzystów. Umieszcza się go na wylocie ze skrzyżowania i powtarza nie rzadziej niż co 50 m.

Koniec drogi dla rowerów

W miejscu, w którym kończy się droga dla rowerów, ustawia się znak C-13a. Nie stosuje się go, jeśli kontynuacją drogi dla rowerów jest droga dla rowerów i pieszych, droga dla pieszych albo strefa zamieszkania. Znaku C-13a nie stosuje się również, jeśli został zastosowany znak zakazu B-1 lub B-9. W miejscu połączenia z drogą dla pieszych umieszcza się odpowiednią odmianę znaku C-13/16.

Symbol roweru: znaki poziome P-23 i P-17 – FAQ

Czym różnią się znaki poziome z rowerem: P-23 i P-17?

Znak poziomy P-23 „rower” służy do oznakowania dróg dla rowerów, pasów ruchu dla rowerów, śluz dla rowerów. Znak P-17 „kierunek i tor ruchu rowerów” może być stosowany na jezdni, ale nie na pasach ruchu dla rowerów, śluzach dla rowerów ani na przejazdach dla rowerzystów.

Czy pieszy może iść po drodze dla rowerów?

Zgodnie z przepisami korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku drogi dla pieszych, drogi dla pieszych i rowerów lub pobocza albo jeśli nie jest możliwe korzystanie z nich.

Czy rowerzysta może jechać po chodniku?

Jazda rowerem po chodniku jest dozwolona wyjątkowo, gdy: kierujący rowerem opiekuje się dzieckiem w wieku do lat 10 kierującym rowerem; szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuj drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów; warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni. Jadąc rowerem po chodniku, rowerzysta ma obowiązek jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu i nie utrudniać jego ruchu.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: