Rodzaje sygnalizatorów świetlnych

Rodzaje sygnalizatorów świetlnych

11 kwietnia 2024

Sygnalizator służy do nadawania sygnałów przeznaczonych dla uczestników ruchu. Jakie są rodzaje sygnalizatorów świetlnych?

Rodzaje sygnalizatorów

Ogólne do kierowania ruchem:

  • S-1 – dla kierujących wszystkimi pojazdami,
  • S-1a – dla kierujących rowerami.
sygnalizator s-1
S-1
sygnalizator s-1a
S-1a

Sygnały dla kierujących pojazdami i kierujących rowerami nadawane są w następującej
sekwencji podstawowej: czerwony → czerwony i żółty → zielony → żółty → czerwony.

Z sygnałem dopuszczającym skręcanie w kierunku wskazanym strzałką:

  • S-2 – sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki zezwala na skręcenie w kierunku wskazanym strzałką po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem.
sygnalizator s-2
S-2

Kierunkowe:

  • S-3 – dla kierujących wszystkimi pojazdami,
  • S-3a – dla kierujących rowerami.
sygnalizator s-3
S-3
sygnalizator s-3a
S-3a

Sygnały nadawane przez sygnalizatory S-3 i S-3 a dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).

Określające sposób korzystania z pasa ruchu dla jezdni wielopasmowych lub pasów o zmiennym kierunku ruchu:

  • S-4 (sygnał czerwony w formie litery x – zakaz wjazdu na pas ruchu, nad którym jest nadawany; sygnał zielony w kształcie strzałki skierowanej w dół – zezwolenie na wjazd na pas ruchu),
  • S-7 (nakaz jak najszybszego opuszczenia pasa ruchu, nad którym jest nadawany).
sygnalizator S-4s-4
S-4
sygnalizator s-7
S-7

Ostrzegawcze w postaci światła żółtego migającego:

  • S-1, S-1a, S-2, S-3, S-3a lub sygnalizatory jednokomorowe,
  • lampy umieszczone na przeszkodzie,
  • w miejscach szczególnie niebezpiecznych dla ruchu pieszych sygnał ostrzegawczy może występować w postaci żółtej sylwetki idącego pieszego.
sygnał w postaci sylwetki pieszego
Sygnał w postaci sylwetki pieszego

Sygnał ostrzegawczy może być także połączony ze znakiem-6 zamontowanym nad przejściem dla pieszych, tzw. przejście aktywne.

Dla pieszych i rowerzystów:

  • S-5 – dla pieszych,
  • S-6 – dla rowerzystów.

Dopuszcza się łączenie sygnałów dla pieszych i rowerzystów w jednym sygnalizatorze.

sygnalizator s-5
S-5
sygnalizator s-6
S-6

Dla kierujących tramwajami:

  • ST, STK, STT lub SB bez tabliczki z napisem BUS.

Dla kierujących autobusami:

  • SB.
sygnalizatory dla kierujących autobusami i tramwajami

Nadające sygnały dla kierujących pojazdami, stosowane na przejazdach tramwajowych zlokalizowanych poza skrzyżowaniami lub na skrzyżowaniach bez sygnalizacji dla pozostałych strumieni ruchu:

  • sygnalizatory dwukomorowe o średnicy soczewek 200 lub 400 mm (odpowiednio: obok jezdni i nad jezdnią) z soczewkami barwy czerwonej i żółtej. Sygnał czerwony i żółty nadawane są w następującej sekwencji: żółty migający à żółty stały à czerwony à żółty migający.

Zakazujące wjazdu, umieszczane na przejazdach kolejowych, w miejscu wyjazdu pojazdów uprzywilejowanych itp.

  • sygnalizatory w postaci dwóch na przemian migających sygnałów czerwonych lub pojedynczego migającego sygnału czerwonego.

Ilustracje:

  • S1, S-1a, S-2, S-3, S-3a, S-4, S-7, S-5, S-6, sygnały dla kierujących tramwajami i autobusami: załącznik do rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r.
  • Sygnał w postaci sylwetki pieszego: załącznik nr 3 do w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Rodzaje sygnalizatorów świetlnych – FAQ

Czy na zielonym świetle zawsze dozwolony jest wjazd za sygnalizator?

Nie. Na zielonym świetle nie można wjeżdżać za sygnalizator, jeśli: ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom; ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego.

Czy na zielonej strzałce trzeba się zatrzymać?

Tak. Jeśli nadawane jest światło czerwone, ale pali się zielona strzałka, wjazd za sygnalizator dozwolony jest warunkowo. Oznacza to, że skręcanie dozwolone jest pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym uczestnikom.

Czy trzeba zatrzymać się przed sygnalizatorem kierunkowym S-3 nadającym zielone światło?

Nie. Sygnalizator kierunkowy S-3 (dotyczący kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką) oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. Sygnał zielony oznacza, że można wjechać za sygnalizator.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: