Nowe przepisy drogowe – co się zmieniło od września 2022?

Nowe przepisy drogowe – co się zmieniło od września 2022?

5 października 2022

Od września 2022 r. obowiązują nowe przepisy drogowe. Co się zmieniło i o czym trzeba pamiętać?

Nieobowiązkowa naklejka na szybę i brak karty pojazdu

Od 4 września 2022 r. urzędy nie wydają karty pojazdu ani nalepek kontrolnych na przednią szybę. Zmiana przepisów ma ułatwić życie właścicielom pojazdów (np. w przypadku wymiany szyby nie trzeba będzie składać wniosku o nową naklejkę) i zmniejszyć koszty rejestracji pojazdów. Dzięki nowym zapisom można zaoszczędzić:

  • 94,50 zł w przypadku rejestracji samochodu osobowego sprowadzanego zza granicy,
  • 19 zł w przypadku rejestracji samochodu osobowego wcześniej zarejestrowanego w Polsce, bez zachowania tablic rejestracyjnych.

Nowy taryfikator mandatów

Od 17 września 2022 r. obowiązuje nowy taryfikator mandatów, m.in. za przekroczenie dozwolonej prędkości, ale nie tylko. Wchodzą także w życie przepisy dotyczące tzw. recydywy. Kierowcy, którzy w ciągu dwóch lat popełnią wykroczenie z tej samej grupy, zapłacą mandat w wysokości dwukrotnej stawki podstawowej. Oprócz tego wzrosła maksymalna liczba punktów za jedno wykroczenie – z 10 do 15. Policjant będzie mógł nałożyć 15 pkt karnych m.in. za:

  • wyprzedzanie na przejściu i bezpośrednio przed nim,
  • niezastosowanie się do sygnałów świetlnych oraz sygnałów i poleceń wydawanych przez osoby do kierowania ruchem drogowym,
  • niestosowanie się do znaków B-25 i B-26,
  • kierowanie w stanie nietrzeźwości,
  • nieustąpienie pierwszeństwa na pasach.

Co ważne, punkty karne wyzerują się pod dwóch latach – uwaga! nie od popełnienia wykroczenia, ale od daty opłacenia mandatu. Kierowcy nie będą mogli usunąć punktów poprzez udział w dodatkowym kursie.

Nowa definicja chodnika, przejścia sugerowane

21 września 2022 r. weszły w życie przepisy, które zmieniają definicję chodnika i wprowadzają przejścia sugerowane.

Dotychczasowa definicja chodnika: część drogi przeznaczona dla ruchu pieszych.

Nowa definicja: część drogidla pieszych przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch.

Nowe przepisy wskazują, że pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych. Czy zatem tylko na przejściach będzie można przechodzić na drugą stronę  drogi dla rowerów? Nie – ustawodawca wprowadził bowiem przejścia sugerowane: nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: