Odblaski U-1c do barier drogowych

Odblaski U-1c do barier drogowych

14 sierpnia 2025

Odblaski U-1c montuje się na barierach drogowych. Jakie są rodzaje elementów odblaskowych U-1c, jakie wymagania muszą spełniać i jak powinny być montowane?

Bariery drogowe – jaką pełnią rolę?

Na niektórych odcinkach dróg stosuje się bariery drogowe – urządzenia BRD, które mają na celu zapobiegać:

  • zjeżdżaniu pojazdów z drogi w miejscach, gdzie byłoby to niebezpieczne,
  • wyjeżdżaniu poza koronę drogi,
  • przejeżdżaniu pojazdów na jezdnię przeznaczoną dla przeciwległego kierunku ruchu,
  • kolizjom pojazdów z obiektami lub przeszkodami stałymi, które znajdują się w pobliżu jezdni.

Do zabezpieczania  dróg stosuje się m.in. bariery metalowe U-14a. Zgodnie z przepisami bariery ochronne powinny być montowane tylko wtedy i w takich miejscach, w których przewidywane skutki wypadków będą poważniejsze niż skutki najechania pojazdu na taką barierę.  

Chociaż bariery metalowe stanowią element infrastruktury drogowej, którego zadaniem jest ochrona uczestników ruchu przed skutkami niekontrolowanego zjazdu z jezdni, to same mogą stwarzać zagrożenie – szczególnie po zmroku, w trudnych warunkach atmosferycznych lub przy niedostatecznym oświetleniu, gdy nie są dobrze widoczne.  Aby poprawić ich widoczność stosuje się odpowiednie elementy odblaskowe – odblaski U-1c. Ich zadaniem jest nie tylko oznaczenie przeszkody, ale również wskazanie przebiegu drogi, co pozwala kierowcom dostosować prędkość i tor jazdy.

Odblaski U-1c na barierach drogowych

Odblaski U-1c to elementy służące do oznakowania metalowych barier ochronnych. Przepisy zalecają umieszczanie ich w zagłębieniu taśmy profilowanej barier.

Kształt i rozmiary elementów odblaskowych U-1c

Elementy odblaskowe U-1c mogą być okrągłe, prostokątne lub o kształcie trapezu.

  • Odblaski okrągłe powinny mieć średnicę min. 50 mm.
  • Odblaski prostokątne i trapezowe powinny mieć wymiary dostosowane do profilu zagłębienia bariery metalowej, a ich minimalna powierzchnia odblaskowa powinna wynosić 20 cm2.

Sposób umieszczania elementów odblaskowych U-1c na barierach ochronnych

Do oznakowania barier stosuje się odblaski koloru białego i odblaski koloru czerwonego. Powinny być umieszczane następująco:

  • elementy odblaskowe U-1c barwy czerwonej – po prawej stronie jezdni,
  • elementy odblaskowe U-1c barwy białej – po lewej stronie jezdni.

Na jezdniach jednokierunkowych dróg dwujezdniowych elementy odblaskowe U-1c umieszcza się osobno dla każdego kierunku jazdy: czerwone odblaski – z prawej strony, białe odblaski – z lewej strony.

Jak gęsto powinny być umieszczane odblaski U-1c na barierach ochronnych?

  • Na odcinkach prostych i na łukach o promieniu R > 1500 m elementy odblaskowe U-1c umieszcza się nie rzadziej niż co 50 m.
  • Na łukach o promieniach R:
    • od 501 do 1500 m – co 50 m,
    • od 301 do 500 m – co 33 m,
    • od 201 do 300 m – co 20 m,
    • od 151 do 200 m – co 15 m,
    • mniejszych niż 150 m – co 0,1 R.
  • Dodatkowo elementy odblaskowe U-1c umieszcza się na początku i końcu bariery.

Aktywne elementy odblaskowe U-1c LED z zasilaniem solarnym

Ciekawą alternatywą dla tradycyjnych elementów odblaskowych są odblaski z diodami LED i zasilaniem solarnym. Dzięki wbudowanym diodom emitują własne światło – ponieważ nie potrzebują światła reflektorów, aby świecić, są widoczne także w sytuacjach, gdy pojazd ma słabe lub wyłączone światła. Tego typu elementy są zauważalne z dużo większych odległości. Aktywne urządzenia odblaskowe mogą pracować w trybie stałego lub pulsującego światła. Moduł solarny ładuje akumulator w ciągu dnia, co zmniejsza koszty eksploatacji. W pełni naładowany element odblaskowy może pracować nawet kilkadziesiąt godzin.

Odblaski U-1c do barier drogowych – FAQ

Jaką funkcję pełnią odblaski U-1c montowane na barierach drogowych?

Elementy U-1c poprawiają widoczność barier. Dzięki odblaskom są one widoczne z większej odległości, zarówno dzień, jak i w nocy, podczas gęstego deszczu czy mgły. Ciąg odblasków tworzy wyraźną linię, wskazującą kierowcy przebieg drogi. Odblaski minimalizują ryzyko przypadkowego uderzenia w barierę.

Czym różnią się tradycyjne odblaski U-1c od odblasków z diodami LED?

Tradycyjne odblaski odbijają światło reflektorów – są widoczne, gdy nadjeżdżający pojazd oświetla je reflektorami. Odblaski wyposażone w diody LED emitują własne światło, dzięki czemu są widoczne niezależnie od oświetlenia pojazdu.

Po której stronie jezdni umieszcza się elementy U-1c czerwone, a po której białe?

Elementy odblaskowe U-1c w kolorze czerwonym umieszcza się na barierach ochronnych po prawej stronie jezdni, natomiast białe – po lewej.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: