
Odblaski U-1c do barier drogowych
Odblaski U-1c montuje się na barierach drogowych. Jakie są rodzaje elementów odblaskowych U-1c, jakie wymagania muszą spełniać i jak powinny być montowane?
Bariery drogowe – jaką pełnią rolę?
Na niektórych odcinkach dróg stosuje się bariery drogowe – urządzenia BRD, które mają na celu zapobiegać:
- zjeżdżaniu pojazdów z drogi w miejscach, gdzie byłoby to niebezpieczne,
- wyjeżdżaniu poza koronę drogi,
- przejeżdżaniu pojazdów na jezdnię przeznaczoną dla przeciwległego kierunku ruchu,
- kolizjom pojazdów z obiektami lub przeszkodami stałymi, które znajdują się w pobliżu jezdni.
Do zabezpieczania dróg stosuje się m.in. bariery metalowe U-14a. Zgodnie z przepisami bariery ochronne powinny być montowane tylko wtedy i w takich miejscach, w których przewidywane skutki wypadków będą poważniejsze niż skutki najechania pojazdu na taką barierę.
Chociaż bariery metalowe stanowią element infrastruktury drogowej, którego zadaniem jest ochrona uczestników ruchu przed skutkami niekontrolowanego zjazdu z jezdni, to same mogą stwarzać zagrożenie – szczególnie po zmroku, w trudnych warunkach atmosferycznych lub przy niedostatecznym oświetleniu, gdy nie są dobrze widoczne. Aby poprawić ich widoczność stosuje się odpowiednie elementy odblaskowe – odblaski U-1c. Ich zadaniem jest nie tylko oznaczenie przeszkody, ale również wskazanie przebiegu drogi, co pozwala kierowcom dostosować prędkość i tor jazdy.
Odblaski U-1c na barierach drogowych
Odblaski U-1c to elementy służące do oznakowania metalowych barier ochronnych. Przepisy zalecają umieszczanie ich w zagłębieniu taśmy profilowanej barier.
Kształt i rozmiary elementów odblaskowych U-1c
Elementy odblaskowe U-1c mogą być okrągłe, prostokątne lub o kształcie trapezu.
- Odblaski okrągłe powinny mieć średnicę min. 50 mm.
- Odblaski prostokątne i trapezowe powinny mieć wymiary dostosowane do profilu zagłębienia bariery metalowej, a ich minimalna powierzchnia odblaskowa powinna wynosić 20 cm2.
Sposób umieszczania elementów odblaskowych U-1c na barierach ochronnych
Do oznakowania barier stosuje się odblaski koloru białego i odblaski koloru czerwonego. Powinny być umieszczane następująco:
- elementy odblaskowe U-1c barwy czerwonej – po prawej stronie jezdni,
- elementy odblaskowe U-1c barwy białej – po lewej stronie jezdni.
Na jezdniach jednokierunkowych dróg dwujezdniowych elementy odblaskowe U-1c umieszcza się osobno dla każdego kierunku jazdy: czerwone odblaski – z prawej strony, białe odblaski – z lewej strony.
Jak gęsto powinny być umieszczane odblaski U-1c na barierach ochronnych?
- Na odcinkach prostych i na łukach o promieniu R > 1500 m elementy odblaskowe U-1c umieszcza się nie rzadziej niż co 50 m.
- Na łukach o promieniach R:
- od 501 do 1500 m – co 50 m,
- od 301 do 500 m – co 33 m,
- od 201 do 300 m – co 20 m,
- od 151 do 200 m – co 15 m,
- mniejszych niż 150 m – co 0,1 R.
- Dodatkowo elementy odblaskowe U-1c umieszcza się na początku i końcu bariery.
Aktywne elementy odblaskowe U-1c LED z zasilaniem solarnym
Ciekawą alternatywą dla tradycyjnych elementów odblaskowych są odblaski z diodami LED i zasilaniem solarnym. Dzięki wbudowanym diodom emitują własne światło – ponieważ nie potrzebują światła reflektorów, aby świecić, są widoczne także w sytuacjach, gdy pojazd ma słabe lub wyłączone światła. Tego typu elementy są zauważalne z dużo większych odległości. Aktywne urządzenia odblaskowe mogą pracować w trybie stałego lub pulsującego światła. Moduł solarny ładuje akumulator w ciągu dnia, co zmniejsza koszty eksploatacji. W pełni naładowany element odblaskowy może pracować nawet kilkadziesiąt godzin.
Odblaski U-1c do barier drogowych – FAQ
Elementy U-1c poprawiają widoczność barier. Dzięki odblaskom są one widoczne z większej odległości, zarówno dzień, jak i w nocy, podczas gęstego deszczu czy mgły. Ciąg odblasków tworzy wyraźną linię, wskazującą kierowcy przebieg drogi. Odblaski minimalizują ryzyko przypadkowego uderzenia w barierę.
Tradycyjne odblaski odbijają światło reflektorów – są widoczne, gdy nadjeżdżający pojazd oświetla je reflektorami. Odblaski wyposażone w diody LED emitują własne światło, dzięki czemu są widoczne niezależnie od oświetlenia pojazdu.
Elementy odblaskowe U-1c w kolorze czerwonym umieszcza się na barierach ochronnych po prawej stronie jezdni, natomiast białe – po lewej.