Światła ostrzegawcze – oznakowanie robót
Zmiana organizacji ruchu, wymuszona przez roboty prowadzone w pasie drogowym, musi być, przez wzgląd na bezpieczeństwo, odpowiednio oznaczona. Światła ostrzegawcze pomagają zorientować się kierującym, jakie przeszkody występują na drodze. Co jeszcze warto wiedzieć o światłach ostrzegawczych?
Światła ostrzegawcze – zastosowanie
Światła ostrzegawcze stosuje się do wyznaczania granicy obszaru prowadzonych robót w pasie drogowym w warunkach niedostatecznej widoczności. Ich zadaniem jest ostrzeganie kierujących pojazdami o występujących przeszkodach na drodze.
Przy normalnej przejrzystości powietrza światła ostrzegawcze powinny być widoczne z odległości co najmniej 250 m. Światła powinny zapalać się i gasnąć z częstotliwością 90 – 30 cykli na minutę o podziale cyklu 1:1.
Rodzaje świateł ostrzegawczych
Światła ostrzegawcze o barwie:
- żółtej (U-57a) stosuje się w przypadku zwężenia skrajni drogi,
- czerwonej (U-57b) stosuje się w przypadku zamknięcia drogi.
Rozmieszczenie świateł ostrzegawczych
Na wygrodzeniach ustawianych w poprzek jezdni światła ostrzegawcze powinny być rozmieszczone w taki sposób, aby wyznaczały szerokość jezdni wyłączonej z ruchu. Jeżeli szerokość ta przekracza 3 m, to należy stosować światło dodatkowe – w tai sposób, aby odstępy między światłami nie przekraczały 2 m. Światła dodatkowe mogą być zamocowanie zarówno na wygrodzeniach, jak i bezpośrednio nad nimi, jednak nie wyżej niż 0,1 m od górnej krawędzi zapory (tablicy kierującej) czy pachołka drogowego.
Światła na wygrodzeniach – odstępy
Na wygrodzeniach ustawionych wzdłuż jezdni światła ostrzegawcze powinny być umieszczone w odstępach nie większych niż:
- 50 m poza obszarem zabudowanym,
- 20 m w obszarze zabudowanym.
Światła ostrzegawcze umieszcza się na wygrodzeniach wzdłuż jezdni na takiej samej wysokości jak dla wygrodzeń w poprzek jezdni.
Jeżeli na wygrodzeniach zastosowano światła ostrzegawcze w liczbie większej niż cztery, to zaleca się stosowanie kolejnego zapalania się tych świateł – w taki sposób, aby wytworzyły one wzdłuż wygrodzenia efekt fali kierunkowej.