Telefon komórkowy w pracy a przepisy

Telefon komórkowy w pracy a przepisy

16 lutego 2023

Telefon komórkowy w pracy – czy pracodawca może zakazać pracownikom korzystania z prywatnych telefonów w trakcie pracy?

Telefon komórkowy w pracy – co mówią przepisy i Kodeks pracy?

W Kodeksie pracy nie ma zapisów, które bezpośrednio regulowałyby kwestię korzystania z telefonów komórkowych w miejscu pracy. Jednocześnie całkowity zakaz używania lub zakaz noszenia ich przy sobie jest niezgodny z konstytucją. Art. 49 ustawy zasadniczej zapewnia wolność i ochronę komunikowania się. Zgodnie z zapisami tego artykułu ograniczenie wolności i ochrony komunikowania się może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w niej określony. Dodatkowo art. 111 Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca ma obowiązek szanować godność i inne dobra osobiste pracownika.

Czy pracodawca może wprowadzić ograniczenia dotyczące używania telefonów w pracy?

Zgodnie z art. 100 §1 Kodeksu pracy pracownik ma obowiązek wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy i nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Jak wskazuje §2 tego artykułu, w szczególności pracownik jest zobowiązany przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku.

Czy pracodawca może wprowadzić całkowity zakaz używania prywatnych telefonów komórkowych? Nie, ale może wprowadzić pewne ograniczenia.

Kodeks pracy daje pracodawcy możliwość ustanowienia regulaminu pracy. W regulaminie mogą być określone zasady korzystania z urządzeń elektronicznych, w tym telefonów komórkowych, podczas pracy. Jak wynika z przepisów, pracownik musi stosować się do regulaminu pracy.

  • Jeśli regulamin zabrania korzystania z telefonów podczas pracy, zakaz nie powinien obejmować ustawowych przerw (zgodnie z Kodeksem pracy, jeśli dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, włączanej do czasu pracy).
  • W regulaminie powinny znaleźć się zapisy, zgodnie z którymi pracownik może zadzwonić lub odebrać prywatny telefon w uzasadnionych sytuacjach.
  • Zakaz noszenia telefonu i całkowity zakaz korzystania z telefonu prywatnego w pracy może być wprowadzony tylko i wyłącznie, jeśli jest to bezpośrednio związane z bezpieczeństwem, np. jeśli telefon może mieć negatywny wpływ na prawidłowe działanie urządzeń.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: