
Telefon komórkowy w pracy a przepisy
Telefon komórkowy w pracy – czy pracodawca może zakazać pracownikom korzystania z prywatnych telefonów w trakcie pracy?
Telefon komórkowy w pracy – co mówią przepisy i Kodeks pracy?
W Kodeksie pracy nie ma zapisów, które bezpośrednio regulowałyby kwestię korzystania z telefonów komórkowych w miejscu pracy. Jednocześnie całkowity zakaz używania lub zakaz noszenia ich przy sobie jest niezgodny z konstytucją. Art. 49 ustawy zasadniczej zapewnia wolność i ochronę komunikowania się. Zgodnie z zapisami tego artykułu ograniczenie wolności i ochrony komunikowania się może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w niej określony. Dodatkowo art. 111 Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca ma obowiązek szanować godność i inne dobra osobiste pracownika.



Czy pracodawca może wprowadzić ograniczenia dotyczące używania telefonów w pracy?
Zgodnie z art. 100 §1 Kodeksu pracy pracownik ma obowiązek wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy i nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Jak wskazuje §2 tego artykułu, w szczególności pracownik jest zobowiązany przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku.



Czy pracodawca może wprowadzić całkowity zakaz używania prywatnych telefonów komórkowych? Nie, ale może wprowadzić pewne ograniczenia.
Kodeks pracy daje pracodawcy możliwość ustanowienia regulaminu pracy. W regulaminie mogą być określone zasady korzystania z urządzeń elektronicznych, w tym telefonów komórkowych, podczas pracy. Jak wynika z przepisów, pracownik musi stosować się do regulaminu pracy.
- Jeśli regulamin zabrania korzystania z telefonów podczas pracy, zakaz nie powinien obejmować ustawowych przerw (zgodnie z Kodeksem pracy, jeśli dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, włączanej do czasu pracy).
- W regulaminie powinny znaleźć się zapisy, zgodnie z którymi pracownik może zadzwonić lub odebrać prywatny telefon w uzasadnionych sytuacjach.
- Zakaz noszenia telefonu i całkowity zakaz korzystania z telefonu prywatnego w pracy może być wprowadzony tylko i wyłącznie, jeśli jest to bezpośrednio związane z bezpieczeństwem, np. jeśli telefon może mieć negatywny wpływ na prawidłowe działanie urządzeń.
Telefon komórkowy w pracy a przepisy – FAQ
Nie ma przepisów, które bezpośrednio regulowałyby korzystanie z telefonów komórkowych podczas pracy. Pracodawca może jednak wprowadzić regulamin określający, w jaki sposób można z nich korzystać – jeśli regulamin wprowadza pewne ograniczenia, zakaz korzystania z telefonów nie może obejmować ustawowych przerw.
Całkowity zakaz może być wprowadzony tylko w sytuacji, gdy korzystanie z telefonów mogłoby zagrażać bezpieczeństwu pracowników, np. ze względu na negatywny wpływ na urządzenia.
O ile nie jest to podyktowane względami bezpieczeństwa, pracodawca nie może wprowadzać ograniczeń związanych z korzystaniem z prywatnych telefonów podczas przerw.