
Znak z lokomotywą: znak ostrzegawczy A-10 i tabliczka T-10
Znak z lokomotywą – czy wiesz, co oznacza? Sprawdź, jaka jest różnica między znakiem ostrzegawczym A-10 a tabliczką T-10.
Znaki ostrzegawcze a tabliczki do znaków
Znaki drogowe są jednym z podstawowych elementów infrastruktury drogowej. Wpływają na bezpieczeństwo ruchu drogowego, ale także na funkcjonalność dróg. Znaki pełnią różne funkcje. Wpływają na płynność ruchu, informują o warunkach na drodze, wyrażają nakazy i zakazy, ostrzegają przed niebezpieczeństwem.
Ze względu na funkcje, jakie pełnią znaki, dzieli się je na kategorie: A – znaki ostrzegawcze, B – znaki zakazu, C – znaki nakazu, D – znaki informacyjny, E – znaki kierunku i miejscowości, F – znaki uzupełniające, G – znaki dodatkowe przed przejazdami kolejowymi, W – znaki dodatkowe dla kierujących pojazdami wojskowymi. Oprócz tego pod niektórymi znakami, w określonych sytuacjach stosuje się tabliczki – T.
Trójkątne znaki ostrzegawcze uprzedzają kierowców o miejscach na drodze, w których – ze względu na występujące lub mogące występować niebezpieczeństwo – należy zachować szczególną ostrożność. Stosuje się je w miejscach, gdzie niebezpieczeństwo występuje stale i tam, gdzie występuje okresowo.
Tabliczki do znaków podają dodatkowe informacje – uzupełniają i doprecyzowują znaczenie znaku drogowego, pod którym są umieszczone. Mogą występować m.in. ze znakami ostrzegawczymi.
Ostrzegawczy znak z lokomotywą – A-10
Znak A-10 „przejazd kolejowy bez zapór” stosuje się przed przejazdami kolejowymi bez zapór lub półzapór:
- wyposażonymi w samoczynną sygnalizację świetlną (kategoria C),
- niewyposażonymi w żadne z wymienionych urządzeń (kategoria D).
Warto przy tym wspomnieć o znaku A-9 „przejazd kolejowy z zaporami”. Stosuje się go przed przejazdami z zaporami zamykającymi całą szerokość jezdni (kategoria A) lub półzaporami zamykającymi wjazd na przejazd (kategoria B).
Pod znakiem ostrzegawczym A-10 może występować tabliczka T-7, która podaje schematycznie rzeczywisty układ torów i drogi na przejeździe. Takie oznakowanie należy stosować przed przejazdami kategorii C i D szczególnie niebezpiecznymi ze względu na:
- ostry kąt (poniżej 60°) przecięcia się drogi z linią kolejową lub
- bliskość toru kolejowego przebiegającego do osi drogi, lub
- przebieg linii kolejowej w łuku.
Zgodnie z przepisami do wykonania lica znaku ostrzegawczego A-10 dopuszcza się stosowanie folii pryzmatycznej odblaskowo-fluorescencyjnej żółto-zielonej lub pomarańczowej – znaki o odblaskowej tarczy (znaki FLUO) stosuje się przede wszystkim w miejscach szczególnie niebezpiecznych lub o dużej wypadkowości. Znaki odblaskowe są lepiej widoczne. Dzięki temu, że kierowca może je dostrzec szybciej niż tradycyjne znaki, ma więcej czasu na dostosowanie jazdy do warunków na drodze.
Tabliczka T-10 z lokomotywą
Tabliczka T-10, w odróżnieniu od znaku ostrzegawczego A-10, nie jest samodzielnym znakiem. Może występować tylko ze znakiem ostrzegawczym A-30.


Znak A-30 „inne niebezpieczeństwo” ostrzega o zbliżaniu się do miejsca niebezpiecznego – innego niż to, o którym uprzedzają znaki ostrzegawcze od A-1 do A-29 i A-31 do A-34. Znak A-30 stosuje się wraz z tabliczkami, które za pomocą symbolu i/lub napisu wskazują na rodzaj niebezpieczeństwa.
Znak A-30 z tabliczką T-10 umieszcza się w miejscach przecięcia drogi przez bocznicę kolejową, tor manewrowy lub linię kolejową wykorzystywaną sporadycznie, np. w celach turystycznych, gdzie podczas przejeżdżania lub przetaczania pociągu ruch wstrzymywany jest przez pracownika kolei. W uzasadnionych przypadkach pod tabliczką T-10 można umieścić tabliczkę T-7 przedstawiającą schematycznie rzeczywisty układ torów i drogi.
Znak z lokomotywą: znak ostrzegawczy A-10 i tabliczka T-10 – FAQ
Znak z lokomotywą A-10 ostrzega o przejeździe kolejowym bez zapór lub półzapór. Tabliczkę z lokomotywą T-10 stosuje się ze znakiem A-30 – takie oznakowanie oznacza przecięcie drogi z bocznicą kolejową lub torem o podobnym charakterze, gdzie ruch jest wstrzymywany przez pracownika kolei podczas przejazdu lub przetaczania pociągu.
Do oznakowania przejazdu z zaporami stosuje się znak ostrzegawczy A-9 (znak z płotkiem). Przed przejazdami bez zapór lub półzapór stosuje się znak ostrzegawczy A-10 (znak z lokomotywą).
Nie. Znak A-30 z tabliczką T-10 stosuje się, jeśli droga przecina tor kolejowy będący bocznicą lub torem manewrowym albo linią eksploatowaną sporadycznie, a ruch na drodze jest wstrzymywany przez pracownika kolei.