
Parking przed firmą – oznakowanie, zabezpieczenie, przydatna infrastruktura
Znalezienie wolnego miejsca w centrum lub w dzielnicy biurowej nie należy dziś do najłatwiejszych zadań, a pozostawienie auta wiąże się najczęściej z koniecznością uiszczenia opłaty – coraz więcej miast rozszerza strefy płatnego parkowania. Odpowiednio oznakowane i zagospodarowane miejsca postojowe przed budynkiem firmowym to spore ułatwienie dla klientów, kontrahentów i pracowników. W tym kontekście parking przed firmą to wizytówka przedsiębiorstwa. O czym warto pamiętać przy organizacji parkingu?
Jakie wymagania musi spełniać parking przed firmą?
Odpowiednie oznakowanie, zabezpieczenie i infrastruktura parkingu mają znaczenie dla bezpieczeństwa i wygody użytkowników. Niewyraźne linie, brak tablic informacyjnych czy niedostateczne oświetlenie mogą sprzyjać kolizjom, prowadzić do nieporozumień i powodować niepotrzebny stres. Właściwe rozwiązania, np. monitoring, kontrola wjazdu, odpowiednio szerokie stanowiska czy też miejsca dla osób niepełnosprawnych, poprawiają funkcjonalność przestrzeni. Warto wiedzieć, że o ile niektóre rozwiązania leżą jedynie w gestii zarządcy terenu, tak inne są regulowane przez przepisy – chodzi przede wszystkim o rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Miejsca postojowe dla niepełnosprawnych – czy trzeba je wyznaczać?



Zgodnie z przepisami liczbę stanowisk postojowych i sposób urządzenia parkingu należy dostosować do wymagań ustalonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem liczby stanowisk dla osób niepełnosprawnych. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach, wyznaczając miejsca przeznaczone na postój pojazdów, wyznacza miejsca postojowe dla pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową: na drogach publicznych, w strefach zamieszkania i w strefach ruchu. Ile powinno być miejsc postojowych dla niepełnosprawnych? Zgodnie z przepisami:
- min. 1 – na parkingach z liczbą stanowisk od 6 do 15,
- min. 2 – na parkingach z liczbą stanowisk od 16 do 40,
- min. 3 – na parkingach z liczbą stanowisk od 41 do 100,
- min. 4% ogólnej liczby stanowisk, jeśli ogólna liczba stanowisk wynosi więcej niż 100.
Wymiary stanowisk postojowych
Przy węższych miejscach postojowych można zwiększyć ich liczę. Jednak wymiary stanowisk nie mogą być zupełnie dowolne – narzucają je przepisy:
- co najmniej 2,5 m szerokości i 5 m długości – dla samochodów osobowych,
- co najmniej 3,6 m szerokości i 5 m długości – dla samochodów użytkowanych przez osoby niepełnosprawne.
Warto również pamiętać, że na drogach coraz więcej jest szerszych pojazdów, np. SUV-ów. Przy wąskich stanowiskach pojawiają się problemy z wsiadaniem i wysiadaniem. Łatwiej też uderzyć drzwiami w pojazd zaparkowany na miejscu obok. Dla komfortu użytkowników i bezpieczeństwa lepiej wyznaczać stanowiska większe, nawet nieco szersze niż zakładają przepisy.
Parking przed firmą – oznakowanie
Właściwe oznakowanie ułatwia kierowcom orientację, przekazuje istotne informacje, zapobiega kolizjom i usprawnia organizację ruchu. oznakowanie powinno być wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami i dostosowane do specyfiki obiektu.
Oznakowanie pionowe
Znaki pionowe, ustawione zgodnie z ogólnymi przepisami ruchu, wskazują zasady poruszania się (np. nakaz jazdy prosto, nakaz jazdy w lewo, ustąp pierwszeństwa, stop), mogą wprowadzać zakazy, informować o ograniczeniach, oznaczać miejsca dla niepełnosprawnych. Oprócz znaków drogowych przydadzą się również różne tabliczki parkingowe. Na parkingu firmowym warto umieścić tablice informacyjne z nazwą firmy, zasadami parkowania i z danymi kontaktowymi zarządcy parkingu. Znaki powinny być widoczne i dobrze oświetlone po zmroku.
Znaki poziome
Oznakowanie poziome, czyli malowane na nawierzchni linie, strzałki kierunkowe i symbole, wyznaczają układ parkingu, porządkują przestrzeń, mogą przekazywać informacje dotyczące sposobu poruszania się.



Podstawą są białe linie wyznaczające miejsca postojowe. Warto pamiętać, że stanowiska dla osób niepełnosprawnych powinny być oznakowane kopertą i symbolem P-24 (osoba na wózku), a ich powierzchnia – pomalowana na niebiesko. Coraz częściej na parkingach pojawiają się miejsca dla pojazdów elektrycznych. Te przeważnie maluje się na kolor zielony.
Do malowania znaków poziomych przydatne są specjalne farby drogowe, dzięki którym oznakowanie jest trwałe, widoczne i ma odpowiednie parametry, oraz szablony ułatwiające aplikację symboli.
Przydatna infrastruktura na parkingu firmowym
Odpowiednia infrastruktura zwiększa bezpieczeństwo i komfort użytkowania parkingu. Co może być przydatne?
Elementy organizujące i zabezpieczające przestrzeń
- Ograniczniki i separatory parkingowe. Niskie, zazwyczaj z PCV lub gumowe, elementy montowane na krawędzi stanowisk postojowych ułatwiają prawidłowe parkowanie. Odbojniki uniemożliwiają zbyt głęboki wjazd, zapobiegają zajmowaniu dwóch miejsc przez jedno auto, chronią elementy infrastruktury przed uderzeniami i uszkodzeniami.
- Słupki i blokady parkingowe. Słupki mogą być stosowane do odgradzania ciągów pieszych. Odpowiednio ustawione zapobiegają parkowaniu w miejscach niedozwolonych. Blokady parkingowe skutecznie chronią miejsca postojowe przed zajmowaniem ich przez pojazdy nieuprawnione. Blokady mogą być składane ręcznie, np. zamykane na klucz, na kłódkę, coraz częściej można spotkać się z wygodnymi w użytkowaniu blokadami sterowanymi pilotem lub przez aplikację.
- Lustra drogowe. Eliminują martwe punkty i zwiększają widoczność. Minimalizują ryzyko kolizji – zwłaszcza w miejscach o ograniczonej widoczności, np. przy wyjeździe z parkingu, na ciasnych skrzyżowaniach.
- Oświetlenie. Lampy poprawiają widoczność po zmroku i zwiększają poczucie bezpieczeństwa. Ciekawym rozwiązaniem są lampy solarne wyposażone w diody LED. Ładują się one w ciągu dnia, a energia gromadzona jest w akumulatorze. Nie wymagają okablowania ani podłączania do sieci elektrycznej.
- Progi zwalniające i podrzutowe. Wymuszają na kierowcach wolniejszą i uważniejszą jazdę. Przekłada się to na mniejsze ryzyko wypadków (również z udziałem pieszych, którzy mogą poruszać się po parkingu). Przy niższych prędkościach w razie kolizji skutki są przeważnie mniej poważne.
Mała architektura i miejsca postojowe dla rowerów
Drobne elementy infrastruktury, np. kosze na śmieci, ławki, donice z roślinami, wpływają na estetykę i funkcjonalność przestrzeni. Przydatne mogą być wiaty i stojaki na rowery – coraz więcej osób wybiera właśnie ten środek transportu. Zapewnienie pracownikom i klientom miejsca, gdzie mogą bez problemu i bezpiecznie zostawić rower, na pewno korzystnie wpłynie na wizerunek firmy.
Parking przed firmą: oznakowanie, zabezpieczenie, przydatna infrastruktura – FAQ



Tak, takie miejsca powinny być wyznaczone. Jeśli chodzi o liczbę miejsc dla niepełnosprawnych, zależy ona od ogólnej liczby stanowisk postojowych (minimum 1, jeśli na parkingu jest od 6 do 15 stanowisk, 2 – przy 16–40 stanowiskach, 3 – przy 41–100 stanowiskach, 4% ogólnej liczby stanowisk, jeśli miejsc postojowych jest więcej niż 100).
Nie, minimalne wymiary miejsc parkingowych określa rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Miejsce postojowe dla samochodów osobowych powinno mieć co najmniej 2,5 m szerokości i 5 m długości, a dla samochodów użytkowanych przez osoby niepełnosprawne odpowiednio: 3,6 m i 5 m.
Na bezpieczeństwo wpływają m.in. lustra parkingowe, separatory parkingowe, słupki i barierki, czytelne oznakowanie poziome i pionowe, oświetlenie, progi zwalniające.