Hulajnogi elektryczne a przepisy drogowe

Hulajnogi elektryczne a przepisy drogowe

27 kwietnia 2022

Hulajnogi elektryczne są coraz popularniejszym środkiem transportu. Co mówią przepisy drogowe na temat poruszania się takimi pojazdami? O czym warto pamiętać?

Na chodniku, po ulicy czy po ścieżce rowerowej? Gdzie jeździć hulajnogą?

Zgodnie z Kodeksem drogowym kierujący hulajnogą elektryczną ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Podczas korzystania z drogi dla rowerów i pieszych konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności, przepisy nakazują również ustępowanie pierwszeństwa pieszym.

W przypadku, gdy nie ma wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, osoba poruszająca się hulajnogą ma obowiązek korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych jest dozwolone, jeśli chodnik usytuowany jest wzdłuż jezdni, po której pojazdy mogą poruszać się z prędkością wyższą niż 30 km/h, i brakuje wydzielonej drogi lub pasa ruchu dla rowerów.

Z jaką prędkością mogą poruszać się hulajnogi elektryczne?

Statystyki wskazują, że jazda hulajnogą elektryczną może być bardziej niebezpieczna niż jazda rowerem, a im więcej hulajnóg pojawia się na drogach i chodnikach, tym więcej jest wypadków. Urządzenia te mogą rozwijać znaczne prędkości, ale zmiany w prawie wprowadziły pewne ograniczenia. Aktualnie prędkość dopuszczalna dla hulajnóg elektrycznych wynosi 20 km/h. Ponadto Kodeks drogowy wskazuje, że poruszając się hulajnogą po chodniku lub drodze dla pieszych, należy jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowując szczególną ostrożność, ustępując pieszym pierwszeństwa i nie utrudniając im ruchu.

Hulajnogi elektryczne – zakazy

Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, kierującym hulajnogami elektrycznymi zabrania się:

  • jazdy po jezdni obok innych uczestników ruchu;
  • jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na podnóżkach;
  • czepiania się pojazdów;
  • ciągnięcia lub holowania innych pojazdów;
  • przewożenia innych osób, zwierząt lub ładunków.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: