Obszar zabudowany a znaki, definicja i przepisy na terenie – charakterystyka

Obszar zabudowany a znaki, definicja i przepisy na terenie – charakterystyka

26 maja 2022

Obszar zabudowany to pojęcie określające obszar wzdłuż drogi, gdzie znajduje się zabudowa (miejska, wiejska, przemysłowa), a w związku z tym może panować wzmożony ruch – zarówno pieszych, jak i pojazdów. O wjeździe na obszar zabudowany informuje znak D-42 (Obszar zabudowany), a koniec obszaru wyznacza znak D-43 (Koniec obszaru zabudowanego). Jakie przepisy obowiązują na tak oznakowanym terenie?

Oznakowanie obszaru zabudowanego – zasady umieszczania znaku D-42

Obszar zabudowany - przepisy

Obszar zabudowany, potocznie nazywany również terenem zabudowanym, to obszar oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi. Tak mówi definicja zawarta w Kodeksie drogowym. O początku obszaru zabudowanego informuje znak D-42 – biały prostokąt z piktogramem przedstawiającym zarys zabudowań.

  • Znak D-42 umieszcza się po prawej stronie drogi wjazdowej do miejscowości, w miejscu ustalonym jako granica obszaru zabudowanego.
  • Jeżeli droga przebiega na przemian przez obszar danej miejscowości uznany za zabudowany oraz nieuznany za taki obszar, wówczas znak D-42 umieszcza się na każdej granicy obszaru zabudowanego.
  • Jeżeli w danej miejscowości granica pomiędzy kolejnym końcem i początkiem obszaru zabudowanego (wyznaczonego znakami D-42 i D-43) byłaby mniejsza niż 300 m, to na tym odcinku nie umieszcza się wymienionych znaków, wprowadzając ewentualne podwyższenie dopuszczalnej prędkości pojazdów znakiem B-33.

Znak D-42 i D-43 – wymiary                                                 

Znaki D-42 i D-43 mają wymiary:

  • długość podstawy – 1200 mm;
  • wysokość – 700 mm.

Na jednojezdniowych drogach powiatowych i gminnych dopuszcza się znaki o wysokości 530 mm.

Obszar zabudowany – granice

Granice obszaru zabudowanego, wyznaczonego znakiem D-42, powinna być powiązana z występującą wzdłuż drogi zabudową o charakterze mieszkalnym i występującym na drodze ruchem pieszych.

Znak D-42 powinien być umieszczony w pobliżu miejsca, w którym następuje wyraźna zmiana charakteru zagospodarowania drogi. Powinien być powiązany z takimi elementami zagospodarowania jak:

  • początek chodnika,
  • wyjazdy bramowe z posesji,
  • pas postojowy lub parking wyznaczony wzdłuż jezdni,
  • skrzyżowanie.

Obszary, które nie powinny być oznakowane znakiem D-42

Jako obszar zabudowany nie powinny być oznakowane miejsca, w których:

  • zabudowa mieszkalna jest oddalona od drogi i nie jest z nią bezpośrednio związana;
  • strefy przedmieść, w których zabudowa ma charakter handlowo-usługowy (hurtownie, warsztaty, duże sklepy), jeżeli nie wiąże się z nią intensywny ruch pieszych w pobliżu drogi;
  • konieczność ograniczenia prędkości wynika jedynie z warunków geometrycznych i technicznych drogi;
  • występujący ruch pieszych wynika jedynie z lokalizacji przystanku autobusowego, skrzyżowania dróg lub ma charakter sezonowy.

Koniec obszaru zabudowanego – znak D-43

Znak D-43 stosowany jest w celu wskazania kierującym, że wyjeżdżają z obszaru zabudowanego. Znak ten umieszcza się po prawej stronie drogi, w tym samym przekroju co znak D-42, zastosowany do kierunku przeciwnego.

Jeżeli obszar zabudowany obejmuje sąsiadujące miejscowości, to na ich graniczy nie umieszcza się znaku D-43, a w odległości do 50 m za znakiem E-17a, wskazującym wjazd do następnej miejscowości, umieszcza się znak D-42, stanowiący potwierdzenie kontynuacji obszaru zabudowanego. W takim wypadku, na drogach jednojezdniowych, dopuszcza się stosowanie znaku D-42 o wysokość 530 mm.

Teren zabudowany a dopuszczalna prędkość

Zgodnie z Kodeksem drogowym prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi przez całą dobę 50 km/h (z wyjątkiem stref zamieszkania na obszarze zabudowanym, gdzie pojazdy mogą poruszać się z prędkością nie większą niż 20 km/h). W uzasadnionych przypadkach organ zarządzający ruchem na drogach może podjąć decyzję o zmniejszeniu lub zwiększeniu dopuszczalnej prędkości – w tym celu ustawia się odpowiednie znaki drogowe. Prędkość dopuszczalna może być:

  • zmniejszona – jeśli przemawiają za tym warunki bezpieczeństwa ruchu na drodze lub jej odcinku,
  • zwiększona – jeśli warunki ruchu na drodze lub jej odcinku zapewniają zachowanie bezpieczeństwa ruchu.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach wskazuje, że dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym można podnieść do 70 km/h. Jeśli na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami występuje separacja ruchu pojazdów samochodowych od ruchu pieszych rowerów lub wózków rowerowych – prędkość można podnieść do 80 km/h.

Znak B-33 pod znakiem D-42

Jeśli pod znakiem informującym o wjeździe na obszar zabudowany umieszczone jest znak B-33, to ograniczenie prędkości wyrażone znakiem B-33 obowiązuje na terenie całego obszaru zabudowanego – z wyjątkiem odcinków, na których zmieniono dopuszczalny limit prędkości, na co wskazują odpowiednie znaki.

Przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym

Warto pamiętać, że poruszanie się na obszarze zabudowanym z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h może skutkować zatrzymaniem prawa jazdy.

Obszar zabudowany – o czym warto pamiętać?

O czym warto pamietac w obszarze zabudowanym?

Zgodnie z Kodeksem drogowym na obszarze zabudowanym zabrania się:

  • wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego,
  • używanie sygnału dźwiękowego, chyba że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem,
  • pozostawiania pracującego silnika podczas postoju (nie dotyczy to pojazdów wykonujących czynności na drodze),
  • zatrzymania pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 16 t lub o długości przekraczającej 12 m poza wyznaczonymi w tym celu parkingami.

Holowanie

Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że prędkość pojazdu holującego nie przekracza na obszarze zabudowanym 30 km/h.

Sygnalizowanie postoju z powodu uszkodzenia lub wypadku

Na obszarze zabudowanym kierowca ma obowiązek sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy, np. z powodu uszkodzenia lub wypadku, w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione. Postój należy sygnalizować przez włączenie świateł awaryjnych. Jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić trójkąt ostrzegawczy za pojazdem lub na nim (na wysokości nie większej niż 1 m).

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: