Oznakowanie przejazdu rowerowego

Oznakowanie przejazdu rowerowego

12 października 2023

Odpowiednie oznakowanie przejazdu rowerowego ułatwia rowerzystom poruszanie się po mieście i poprawia bezpieczeństwo na drogach. W jaki sposób powinny być oznakowane miejsca przeznaczone do przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi?

Przejazd rowerowy – definicja

Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie drogowym przejazd dla rowerów to powierzchnia jezdni lub torowiska:

  • przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez osoby kierujące rowerami, hulajnogami elektrycznymi i urządzeniami transportu osobistego oraz osoby poruszające się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch,
  • oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

Oznakowanie przejazdu rowerowego

Znaki pionowe

W celu oznaczenia miejsca przeznaczonego do przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi lub miejsca przeznaczonego do przechodzenia pieszych oraz miejsca przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi stosuje się odpowiednio znaki informacyjne D-6a (przejazd dla rowerzystów) i D-6b (przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów).

Znaki pionowe D-6a i D-6b umieszcza się w odległości do 0,5 m od krawędzi przejazdu lub przejścia i przejazdu, od strony nadjeżdżających pojazdów. Na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych zaleca się stosowanie znaku dwustronnego, a przy jezdniach jednokierunkowych znaki należy powtarzać po lewej stronie.

Znaki poziome

Powierzchnię jezdni lub torowiska tramwajowego przeznaczoną do poprzecznego ruchu rowerzystów wyznacza znak poziomy P-11 (przejazd dla rowerzystów). Takie przejazdy wyznacza się na przedłużeniu dróg dla rowerów lub dróg dla rowerów i pieszych – prostopadle do osi jezdni lub torowiska, dopuszcza się również wyznaczenie przejazdu ukośnie.

  • Powierzchnię przejazdu wyznaczają dwie linie przerywane, poprzeczne do osi jezdni. W przypadku przejazdu jednokierunkowego odległość między zewnętrznymi krawędziami tych linii nie powinna być mniejsza niż 1,8 m, a w przypadku dwukierunkowego – 3,0 m.
  • Pomiędzy liniami nie umieszcza się znaków podłużnych. Linie ciągłe stykają się z zewnętrznymi krawędziami linii, a inne znaki umieszcza się w odległości minimum 2,0 m od nich. Wyjątkiem jest znak P-10 (przejście dla pieszych) – może być umieszczony w odległości 0,5 m.
  • Dla zapewnienia dobrej widoczności przepisy zalecają dodatkowe oznaczenie powierzchni przejazdu dla rowerzystów barwą czerwoną.
  • W uzasadnionych sytuacjach dopuszcza się jednostronne połączenie zebry dla pieszych ze znakiem P-11 – powierzchnię przejazdu połączonego z przejściem dla pieszych maluje się farbą drogową barwy czerwonej.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: