
Symbole i napisy na jezdni – znaki poziome uzupełniające
Symbole i napisy na jezdni stosowane w oznakowaniu poziomym.
Znaki poziome uzupełniające: symbole i napisy na jezdni



Oznakowanie poziome stosuje się w celu zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu, usprawnienie ruchu pojazdów i ułatwienie korzystania z drogi. Ze względu na kształt i funkcje znaki poziome dzieli się na znaki poprzeczne i podłużne, strzałki, punktowe elementy odblaskowe oraz znaki uzupełniające. Do tej ostatniej grupy należą m.in. symbole i napisy na jezdni.
Symbole na jezdni



- Trójkąt podporządkowania (P-15). Znak stosuje się na wlotach podporządkowanych w celu uprzedzenia kierujących o zbliżaniu się do drogi z pierwszeństwem, jako uzupełnienie znaków pionowych A-7 „ustąp pierwszeństwa”.
- Symbol roweru (P-23). Symbol roweru umieszcza się w celu oznaczenia dróg dla rowerów, pasów ruchu dla rowerów i śluz dla rowerów. Na drogach dla rowerów i pieszych symbol P-23 stosuje się łącznie z symbolem P-26.
- Symbol osoby niepełnosprawnej (P-24). Symbol stosuje się do oznakowania stanowisk postojowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych – umieszcza się go na nawierzchni koloru niebieskiego. Znak może być także stosowany do wskazywania ciągów pieszych przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych, np. w miejscowościach uzdrowiskowych.
- Symbol pieszych (P-26). Symbol oznacza drogę dla pieszych lub drogę dla rowerów i pieszych. Jeśli droga dla rowerów i pieszych oznakowana jest znakiem C-13/16 z kreską pionową, symbol P-26 umieszcza się na drodze dla pieszych, a P-23 – na drodze dla rowerów (w tym samym przekroju drogi). W przypadku znaku C-13/16 z kreską poziomą, symbole P-23 i P-26 umieszcza się w osi drogi, w sposób analogiczny jak na znaku pionowym, bez kreski poziomej.
- Kierunek i tor ruchu rowerów (P-27). Symbol można stosować na jezdni, z wyjątkiem pasów ruchu dla rowerów, śluz dla rowerów i przejazdów dla rowerzystów.
Napisy na jezdni



Napisy mogą być wyrażone wyrazami lub liczbami. Umieszczane są, aby poinformować kierujących o sposobie korzystania z drogi. Oprócz napisów określonych przez znaki P-16 i P-22 przepisy dopuszczaj umieszczanie na pasach ruchu napisów określających rodzaj pojazdów, dla których pasy te są przeznaczone (np. TAXI). Na drogach lokalnych, podjazdach i parkingach można umieszczać inne napisy (np. WJAZD, WYJAZD).
- Napis stop (P-16). Napis stosuje się jako uzupełnienie znaku P-12 („linia bezwzględnego zatrzymania się – stop”).
- BUS (P-22). Napis wskazuje pas ruchu przeznaczony tylko dla autobusów i innych pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach. Napis „BUS” stanowi uzupełnienie znaku pionowego D-11 lub D-12.
Szablony znaków drogowych do aplikacji symboli i napisów na jezdni
Szablony znaków drogowych ułatwiają malowanie symboli i napisów na jezdni. Dzięki nim można szybko, estetycznie i precyzyjnie odwzorować litery, cyfry i piktogramy – zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przy wykorzystaniu szablonów możliwe jest zachowanie odpowiednich proporcji i czytelności znaków. Ich zastosowanie znacząco ułatwia pracę ekip zajmujących się oznakowaniem poziomym. To oszczędność czasu przy zachowaniu wysokiego standardu wykonania. Szablony wykonuje się najczęściej z tworzyw sztucznych, np. folii. Folia dobrze przylega do malowanej powierzchni, dzięki czemu nawet na nierównym podłożu można wykonać precyzyjne i estetyczne oznakowanie.
Trzeba pamiętać, ze oznakowanie poziome na drogach musi spełniać szereg kryteriów, dotyczących m.in. widoczności, odblaskowości czy trwałości i odporności na ścieranie – musi być malowane specjalnymi farbami drogowymi.
Symbole i napisy na jezdni – FAQ
Symbole i napisy umieszczane na drogach publicznych muszą być zgodne ze wzorami określonymi w przepisach. Na parkingach, drogach osiedlowych czy drogach zakładowych często stosuje się dodatkowe symbole, niewymienione w załączniku do rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Nie, na drogach publicznych oznakowanie musi spełniać określone wymagania. Do malowania znaków poziomych konieczne są specjalne farby drogowe posiadające odpowiednie certyfikaty.
Teoretycznie jest to możliwe, jednak ręczne malowanie niesie za sobą ryzyko błędów proporcji i niejednolitego wyglądu. Stosowanie szablonów zapewnia większą precyzję i zgodność ze wzorami określonymi w przepisach, a dodatkowo umożliwia nanoszenie znaków szybciej i wygodniej.