Tabliczka T-4 – tabliczka wskazująca liczbę niebezpiecznych zakrętów
Żółta tabliczka wskazująca liczbę niebezpiecznych zakrętów (tabliczka T-4) może występować ze znakiem A-3 i A-4. Kiedy się ją stosuje? Na co warto zwrócić uwagę, jeśli chodzi o oznakowanie niebezpiecznych zakrętów?
Niebezpieczne zakręty na drodze – rola oznakowania
Niebezpieczny zakręt to odcinek drogi, na którym istnieje zwiększone ryzyko utraty kontroli nad pojazdem i kolizji, zwykle ze względu na ostry łuk i ograniczoną widoczność. Takie miejsca stanowią realne zagrożenie na drodze, szczególnie przy niedostosowanej prędkości, nieznajomości przebiegu trasy, a także przy złych warunkach pogodowych.
Zakręty, których parametry kwalifikują je jako zakręty niebezpieczne, muszą być odpowiednio oznakowane – stosuje się w tym celu znaki ostrzegawcze A-1, A-2, A-3, A-4 oraz odpowiednie tabliczki do znaków, m.in. tabliczkę T-4. Znaki odpowiednio wcześnie uprzedzają kierowców o niebezpiecznym odcinku, wskazują na konieczność zachowania szczególnej ostrożności oraz przystosowania prędkości do występujących warunków. Tabliczki z kolei uzupełniają podstawowy znak ostrzegawczy i dostarczają kierowcom dodatkowych informacji, np. na jakim odcinku można spodziewać się niebezpiecznych zakrętów lub ile takich zakrętów występuje na danym odcinku.
Znaki drogowe ostrzegające o niebezpiecznych zakrętach: A-1, A-2, A-3, A-4
Znaki: A-1 „niebezpieczny zakręt w prawo” i A-2 „niebezpieczny zakręt w lewo”
Znaki ostrzegawcze A-1 (niebezpieczny zakręt w prawo) i A-2 (niebezpieczny zakręt w lewo) stosuje się do oznakowania pojedynczo występującego łuku poziomego, na którym droga skręca – odpowiednio w prawo lub w lewo. Oznakowanie jest konieczne, jeśli kąt zwrotu łuku jest większy niż 5°, a promień łuku R wynosi:
- R ≤ 450 m – niezależnie od przechyłki łuku,
- 450 m < R < 750 m – w zależności od przechyłki łuku.
Jeśli promień łuku jest większy niż 750 m, znaków A-1 i A-2 nie stosuje się, bez względu na wielkość przechyłki.

Znaki A-1 i A-2 stosuje się:
- przy ograniczonej widoczności, jeżeli koniecznej jest oznakowanie łuku liniami P-3a lub P-4 – bez względu na wielkość kąta zwrotu, promienia i przechyłki;
- jeśli na łuku dochodzi do częstych wypadków lub kolizji;
- na drogach poza miastami;
- w miastach – jeżeli droga nie jest ulicą, a dopuszczalna prędkość jest większa niż 60 km/h;
- na ulicach – w przypadkach uzasadnionych niekorzystnymi warunkami lokalnymi (np. zła widoczność drogi, łuk o zwrocie powyżej 75°).
Znaki A-3: „dwa niebezpieczne zakręty – pierwszy w prawo” i A-4 „dwa niebezpieczne zakręty – pierwszy w lewo”
Znaki A-3 (dwa niebezpieczne zakręty – pierwszy w prawo) i A-4 (dwa niebezpieczne zakręty – pierwszy w lewo) stosuje się, gdy odległość od końca pierwszego niebezpiecznego zakrętu – odpowiednio w prawo lub w lewo – wymagającego oznakowania do początku drugiego, który wymaga oznakowania, jest mniejsza niż 300 m.
Warto pamiętać, że znaki A-3 i A-4 wskazują jedynie kierunek pierwszego zakrętu. Drugi niebezpieczny zakręt, wbrew temu, co może sugerować grafika na tarczy, może być w prawo lub w lewo.
Tabliczka wskazująca liczbę niebezpiecznych zakrętów – T-4
Znaki drogowe umożliwiają oznakowanie jednego lub dwóch niebezpiecznych zakrętów, które występują po sobie w odległości mniej niż 300 m. A jeśli na danym odcinku takich zakrętów jest więcej? Wówczas pod znakiem ostrzegawczym A-3 lub A-4 umieszcza się odpowiednią tabliczkę. Wśród nich jest tabliczka wskazująca liczbę niebezpiecznych zakrętów.
Żółtą tabliczkę T-4 pod znakiem A-3 lub A-4 stosuje się, jeśli na drodze występują trzy zakręty oddzielone od siebie prostymi odcinkami krótszymi niż 300 m.
Umieszczenie znaku ostrzegawczego wraz z tabliczką wskazującą liczbę niebezpiecznych zakrętów wpływa na bezpieczeństwo ruchu. Oznakowanie przekazuje kierowcom precyzyjne informacje o charakterze zagrożenia, pozwala dostosować prędkość i styl jazdy do warunków na drodze. Dokładna informacja o liczbie zakrętów zapobiega zbyt wczesnemu przyspieszaniu, które mogłoby prowadzić do utraty panowania nad pojazdem. Jest to bardzo ważne m.in. dla kierowców, którzy nie znają trasy, i w warunkach niedostatecznej widoczności.
Inne tabliczki, które mogą występować ze znakami A-3 i A-4
- Tabliczka T-2 – podaje długość odcinka drogi, na którym występuje niebezpieczeństwo (długość odcinka podaje się w kilometrach – z jedną cyfrą po przecinku, z dokładnością do 0,5 km). Tabliczkę T-2 stosuje się, gdy niebezpiecznych zakrętów jest więcej niż 3.
- Tabliczka T-3 – oznacza koniec odcinka drogi, na którym występuje niebezpieczeństwo, na którego początku zastosowano tabliczkę T-2.
Na końcu odcinka oznakowanego znakiem A-3 lub A-4 z tabliczką T-2 umieszcza się ponownie znak ostrzegawczy, ale właśnie z tabliczką T-3 (na końcu ostatniego łuku, w miejscu, w którym łuk przechodzi w prostą). Takiego znakowania (znak A-4 lub A-4 z tabliczką T-3) nie należy jednak stosować, jeśli miałoby być ono umieszczone w odległości mniejszej niż 500 m od następnego znaku ostrzegającego o niebezpiecznych zakrętach.
- Tabliczka T-5 – stosuje się ją, gdy niebezpiecznych zakrętów na danym odcinku jest więcej niż 3, a krętość odcinka mierzonego od początku pierwszego do końca ostatniego łuku jest większa niż 160°/km. Tabliczkę T-5 stosuje się ze znakiem A-3 lub A-4 i tabliczką T-2, która wskazuje długość odcinka niebezpiecznego.
Co oznaczają tabliczki T-18?
Do oznakowania niebezpiecznych zakrętów stosuje się znaki ostrzegawcze A-1 i A-2 (zakręty występujące pojedynczo) oraz A-3 i A-4 (dwa niebezpieczne zakręty). Jeśli zakrętów, które mogą stwarzać zagrożenie, jest więcej, pod znakiem A-3 lub A-4 stosuje się odpowiednie tabliczki, m.in. tabliczkę T-2 (tabliczka informująca o długości odcinka, na którym występuje niebezpieczeństwo), tabliczkę T-4 (tabliczka wskazująca liczbę niebezpiecznych zakrętów). A co oznaczają tabliczki T-18? Chociaż również dotyczą manewru skręcania, warto pamiętać, że dotyczą one czegoś zupełnie innego – ostrzegają o konieczności zmiany toru jazdy.
Tabliczki T-18 – w odpowiednich odmianach – stosuje się ze znakiem ostrzegawczym A-30 „inne niebezpieczeństwo”. Oznakowanie umieszcza się, aby ostrzec kierowców o miejscu, w którym występuje nieoczekiwana zmiana przebiegu drogi lub kierunku ruchu.
- Tabliczka T-18 – wskazuje zmianę przebiegu drogi lub kierunku najpierw w lewo, a potem w prawo.
- Tabliczka T-18a – wskazuje zmianę przebiegu drogi lub kierunku najpierw w prawo, a potem w lewo.
- Tabliczka T-18b – wskazuje zmianę przebiegu drogi lub kierunku w lewo.
- Tabliczka T-18c – wskazuje zmianę przebiegu drogi lub kierunku w prawo.
Zgodnie z przepisami tabliczek T-18 nie stosuje się na drogach jednokierunkowych, gdzie umieszcza się odpowiednie odmiany znaku F-21.
Tabliczka wskazująca liczbę niebezpiecznych zakrętów – FAQ
Tabliczka T-4 wskazuje liczbę niebezpiecznych zakrętów – umieszcza się ją pod znakiem A-3 lub A-4, gdy na danym odcinku występują trzy zakręty oddzielone od siebie odcinkami prostymi krótszymi niż 300 m.
Informacja o liczbie niebezpiecznych zakrętów ma duże znaczenie dla kierowców i bezpieczeństwa ruchu. Pozwala kierującym właściwie przygotować się do jazdy na trudnym odcinku, dostosować prędkość i przypomina o zachowaniu szczególnej ostrożności. Oznakowanie pomaga uniknąć zbyt wczesnego przyspieszania po pierwszym zakręcie.
Tabliczkę T-5 stosuje się, gdy na drodze jest więcej niż 3 niebezpieczne zakręty, a krętość odcinka mierzonego od początku pierwszego do końca ostatniego łuku jest większa niż 160°/km. Tabliczkę T-5 stosuje się pod znakiem A-3 lub A-4 wraz z tabliczką T-2.
