Asfalt na zimno: jak go kłaść, ile schnie, ile kosztuje i gdzie kupić?

Asfalt na zimno: jak go kłaść, ile schnie, ile kosztuje i gdzie kupić?

7 września 2022

Nawierzchnie dróg muszą spełniać określone wymagania. Wykonuje się je z różnych materiałów, a wybór zależy m.in. od przeznaczenia drogi, jej kategorii, intensywności ruchu itp. Popularnym i często wykorzystywanym materiałem do budowy dróg jest asfalt. Sprawdź, jaka jest różnica między asfaltem na gorąco a asfaltem na zimno. Kiedy, do czego i jak stosować asfalt na zimno i czy warto.

Nawierzchnie dróg a wymagania

Zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych utrzymanie nawierzchni drogi, a także przeprowadzanie okresowych kontroli jej stanu należy do obowiązków zarządcy drogi. 

Konstrukcja nawierzchni drogi powinna być projektowana i wykonana w taki sposób, aby:

  • przenosiła wszystkie oddziaływania i wpływy mogące występować podczas budowy i podczas użytkowania drogi, jeśli nie są przekraczane dopuszczalne naciski osi pojazdów na nawierzchnię;
  • miała trwałość co najmniej równą okresowi użytkowania określonemu w dokumentacji projektowej (pod warunkiem wykonania czynności wynikających z rodzaju wbudowanych materiałów, kosztów użytkowania i zasad utrzymania nawierzchni);

nie uległa zniszczeniu w stopniu nieproporcjonalnym do przyczyny.

Można wyróżnić następujące nawierzchnie:

  • jezdni (m.in. pasów ruchu, pasów awaryjnych, łącznic, MOP, pasów włączania i wyłączania, dróg w strefie zamieszkania),
  • przeznaczone do postoju pojazdów (nawierzchnie stanowisk, pasów i zatok postojowych);
  • przeznaczone do ruchu pieszych i rowerów (chodniki i ścieżki rowerowe).

Trwałość nawierzchni

Trwalosc nawierzchni

W Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie znajduje się zapis o tym, że konstrukcja nawierzchni jezdni powinna być tak projektowana, aby stan graniczny nośności i przydatności do użytkowania nie był przekraczany w okresach eksploatacji krótszych niż: 30 lat – dla dróg o konstrukcji nawierzchni sztywnej, a także dla dróg klasy A i S o konstrukcji nawierzchni podatnej i półsztywnej lub 20 lat – dla dróg klasy GP, G, Z, L i D o konstrukcji nawierzchni podatnej i półsztywnej.

Stany graniczne nośności nawierzchni jezdni i nawierzchni przeznaczonych do postoju pojazdów uważa się za przekroczone, jeśli:

  • konstrukcja nawierzchni osiągnęła stan zmęczenia, w którym wartość zastępczego modułu sprężystości nawierzchni stanowi mniej niż 50% wartości początkowej;
  • nie mniej niż 20% powierzchni jest pokryte pęknięciami zmęczeniowymi o rozwartości większej niż 2 mm.

Nośność nawierzchni ocenia się na podstawie ugięć; na drogach klasy L i D dopuszcza się wykonanie oceny wyłącznie na podstawie stanu spękań.

Klasy dróg:

  • A – autostrady,
  • S – drogi ekspresowe,
  • GP – drogi główne ruchu przyspieszonego,
  • G – drogi główne,
  • Z – drogi zbiorcze,
  • L – drogi lokalne,
  • D – drogi dojazdowe.

Rodzaje nawierzchni dróg

Ani w ustawie o drogach publicznych, ani w rozporządzeniu w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać drogi publicznych nie ma zapisów dotyczących o podział dróg ze względu na ich konstrukcję i nawierzchnię. Takiego podziału można dokonać w oparciu o załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz promach. 

Zgodnie z nimi rodzaje nawierzchni dróg można podzielić następująco:

  • Nawierzchnie twarde:
    • ulepszone – bitumiczne, betonowe, z kostki,
    • nieulepszone – brukowcowe, tłuczniowe.
  • Nawierzchnie gruntowe, w tym:
    • wzmocnione żwirem, żużlem, itp.,
    • naturalne (z gruntu rodzimego).

Nawierzchnia drogi składa się z warstw – wierzchniej, czyli warstwy ścieralnej (powinna zapewnić odpowiedni komfort jazdy i cechować się odpowiednimi właściwościami, takimi jak np. odporność na działanie czynników atmosferycznych, równość, szorstkość), warstwy wiążącej (odpowiedzialnej za przenoszenie naprężeń w nawierzchni do warstw znajdujących się niżej), warstwy podbudowy  zasadniczej i warstw dolnych konstrukcji (m.in. podbudowy pomocniczej). 

Nie zawsze muszą występować wszystkie warstwy. Konstrukcja nawierzchni poszczególnej drogi i grubość kolejnych warstw uzależniona jest od różnych czynników, np. nośności, intensywności ruchu itp.

Nawierzchnie asfaltowe, czyli jakie?

Asfalt wykorzystywany jest do budowy dróg na całym świecie. Jest termoplastyczny, co oznacza, że w wysokiej temperaturze mięknie i upłynnia się, a po schłodzeniu twardnieje. Jest materiałem bardzo uniwersalnym i charakteryzuje się odpowiednimi właściwościami, m.in. odpornością na zużycie i na działanie czynników atmosferycznych. 

Warto przy tym zauważyć, że nawierzchnie, które potocznie nazywa się asfaltowymi, tak naprawdę wykonane są z mieszanek mineralno-asfaltowych. Asfalt stanowi w nich lepiszcze wiążące kruszywa. 

Dlaczego na drogach robią się dziury?

Dziury, wertepy czy koleiny na drogach nie tylko znacząco obniżają komfort jazdy, ale również stanowią zagrożenie – dla pojazdów (na dziurze można uszkodzić np. zawieszenie, zniszczyć oponę itd.) i dla bezpieczeństwa ruchu.  Ubytki w nawierzchni mogą pojawiać się z różnych powodów. Przyczyną może być np. zbyt duże obciążenie i nieprawidłowa eksploatacja drogi (jeżeli po drodze, która nie jest do tego przystosowana, poruszają się ciężkie pojazdy, takie jak tiry),  słaba jakość materiałów, z których wykonana jest nawierzchnia, lub po prostu zużycie materiału. Jednak najwięcej ubytków w nawierzchniach asfaltowych pojawia się po zimie. 

Dlaczego? Winne są opady atmosferyczne i wahania temperatur. Kiedy temperatura spada poniżej zera, woda, która dostaje się do rys i spękań nawierzchni, zamarza i rozsadza szczeliny, tworząc w ten sposób spore ubytki. 

Zastosowanie asfaltu na zimno i porównanie z asfaltem na gorąco

Zastosowanie asfaltu na zimno

Zasadniczo asfaltu nie powinno się kłaść, jeśli temperatura nie przekracza ok. 5°C i występują opady atmosferyczne – tak to wygląda w przypadku asfaltu na gorąco. Jak łatać drogi w trakcie zimy? Można kłaść asfalt na zimno. Tak jak i w przypadku asfaltu na gorąco nie jest zalecana aplikacja podczas opadów, jednak można go stosować nawet podczas dużych mrozów. 

Asfalt na zimno charakteryzuje się dobrą wydajnością i szybkim czasem schnięcia (to, ile schnie, zależy od warunków, jednak nie dłużej niż ok. 3 godziny). Asfalt na zimno jest łatwy w użyciu,  a masa do wypełnienia ubytków solidna i trwała, chociaż trzeba pamiętać, że nie twardnieje w tak krótkim czasie jak asfalt na gorąco. Ruch może być przywrócony po wyschnięciu masy, ale naprawiony fragment warto posypać piaskiem (aby zabezpieczyć pojazdy przed zabrudzeniem asfaltem).

Jak położyć asfalt na zimno?

Asfalt na zimno może być wykorzystywany przy łataniu dziur na drogach, naprawie podjazdów, pochylni dla niepełnosprawnych itp. 

  • Naprawa ubytków nawierzchni tym sposobem nie wymaga specjalistycznego sprzętu. 
  • Wystarczy oczyścić dziurę w drodze z kamieni, luźnych elementów itp., i wypełnić ją odpowiednią ilością masy na zimno. 
  • Następnie ubija się nawierzchnię i właściwie naprawa jest zakończona. 
Warto pamiętać, że asfaltu na zimno nie należy podgrzewać. Masa nadaje się do wypełniania dziur, np. w nawierzchniach bitumicznych, o głębokości od 15 do 40 mm. Jeżeli ubytki są głębsze niż 30 mm, asfalt kupowany w workach musi być układany warstwami.

Asfalt na zimno – gdzie go kupić i ile kosztuje? 

Asfalt na zimno w workach można kupić w większych supermarketach budowlanych, takich jak np. Castorama. Produkt cieszy się dobrymi opiniami, jest tani, wydajny, a co najważniejsze – pozwala szybko i w każdych warunkach uzupełnić ubytki w nawierzchni. Cena za worek 25 kg asfaltu na zimno kosztuje ok. 30 – 40 zł.

Masę do wypełniania ubytków nawierzchni znajdziesz również na Znakowo.pl. Oprócz asfaltu workowanego na zimno na naszej stronie zamówisz również inne produktu, m.in.:

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: