Linie zatrzymania na drodze

Linie zatrzymania na drodze

2 lutego 2023

Linie zatrzymania na drodze to linia bezwzględnego zatrzymania, linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów i linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów. Czym  się różnią i jakie są zasady stosowania znaków poziomych P-12, P13 i P-14?

Linia bezwzględnego zatrzymania – stop

Znak poziomy P-12 wyznacza miejsca zatrzymania pojazdów na wlotach dróg podporządkowanych lub przed przejazdami kolejowymi, gdzie ustawiony został znak zakazu B-20 „stop”. Tego rodzaju linie zatrzymania powinny być wyznaczone w miejscach, które zapewniają kierowcom najlepszą widoczność i możliwość bezpiecznego oczekiwania.

  • Przebieg linii wyznacza się wzdłuż krawędzi jezdni z pierwszeństwem, a w przypadku występowania linii krawędziowych na jezdni – wzdłuż tych linii.
  • Linie maluje się na wszystkich pasach ruchu, które prowadzą do skrzyżowania.
  • Przed przejazdem kolejowym linie P-12 umieszcza się prostopadle do osi jezdni lub pasa ruchu w tym samym przekroju drogi co znaki pionowe G-3 lub G-4.
  • Przed przejazdem tramwajowym linie umieszcza się w odległości min. 1,5 m od skrajnej szyny toru.

Przed linią bezwzględnego zatrzymania może być umieszczony znak P-16 „napis stop”.

Linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów

Znak P-13 stosuje się, jeśli istnieje konieczność wyznaczenia miejsca zatrzymania pojazdów na wlocie drogi podporządkowanej, na której zastosowano znak ostrzegawczy A-7 „ustąp pierwszeństwa”.

Zasady i sposób umieszczania linii P-13 na wlotach dróg podporządkowanych są analogiczne jak w przypadku linii bezwzględnego zatrzymania.

Przed linią warunkowego zatrzymania może być umieszczony znak poziomy P-15 „trójkąt podporządkowania”.

Linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów

Znak P-14 umieszcza się prostopadle do osi jezdni lub pasa ruchu. Wyznacza miejsca zatrzymania pojazdów przed:

  • sygnalizatorami (min. 2 m przed sygnalizatorem ustawionym obok jezdni, min. 8 m przed sygnalizatorami nad jezdnią),
  • przystankami tramwajowymi bez wysepek (min. 2 m przed linią przystankową P-17),
  • przejazdami tramwajowymi i kolejowymi (min. 1,5 m od skrajnej szyny toru tramwajowego),
  • skrzyżowaniem na wlotach dróg równorzędnych (obowiązują analogiczne zasady jak w przypadku znaku P-12),
  • przejściami dla pieszych (min. 2 m),
  • przejazdami dla rowerzystów (min. 2 m),
  • śluzami dla rowerów (min. 0,5 m w przypadku znaku P-14 stanowiącego krawędź śluzy dla rowerów położoną najbliżej skrzyżowania).

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: