Parking dla gości i klientów: jak prawidłowo go oznakować i o czym pamiętać?

Parking dla gości i klientów: jak prawidłowo go oznakować i o czym pamiętać?

17 maja 2023

Zapewnienie gościom i klientom parkingu to duże ułatwienie dla odwiedzających i wiele korzyści dla właścicieli firm, sklepów itp. Przestrzeń warto zabezpieczyć, aby na miejscach postojowych nie parkowały osoby nieupoważnione – np. poprzez odpowiednie oznakowanie. Sprawdź, o czym jeszcze warto pamiętać, przygotowując parking dla gości.

Jakie wymagania powinien spełniać parking dla klientów? Sprawdzamy przepisy

Parkingi muszą spełniać określone wymagania, dotyczące m.in. położenia względem innych zabudowań czy wielkości stanowisk postojowych. Reguluje to rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. 

  • Zgodnie z tym rozporządzeniem stanowiska postojowe dla samochodów osobowych powinny mieć wymiary wynoszące co najmniej 2,5 m szerokości i 5 m długości. 
  • Miejsca postojowe dla samochodów osobowych użytkowanych przez osoby niepełnosprawne muszą być większe – minimalne wymiary to 3,6 m szerokości i 5 m długości. 
  • Przepisy wskazują również, że stanowiska postojowe i dojazdy manewrowe dla samochodów powinny mieć nawierzchnię utwardzoną lub co najmniej gruntową stabilizowaną, ze spadkiem zapewniającym spływ wody. 

Warto wiedzieć, że budowa stanowisk parkingowych dla samochodów osobowych do 10 stanowiska włącznie nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej (o ile parking nie mieści się na obszarze Natura 2000).

Parking tylko dla klientów a prawo drogowe. Czy można dostać mandat?

parking tylko dla klientow

W miejscach, które nie mają statusu dróg publicznych, służby porządkowe nie mogą karać kierowców za nieprzestrzeganie przepisów drogowych. Teoretycznie więc, jeśli parking przeznaczony tylko dla klientów usytuowany jest na prywatnym terenie, nie grozi nam mandat. W praktyce wygląda to nieco inaczej. Obecnie większość dużych parkingów dla klientów, m.in. przed supermarketami, to strefy ruchu, a to oznacza pewne ograniczenia. Na parkingach będącymi strefami ruchu obowiązują zasady ruchu takie jak na drogach publicznych.

Warto pamiętać, że na parkingach w strefach ruchu konieczne jest wyznaczenie odpowiedniej liczby miejsc postojowych dla niepełnosprawnych. Ile dokładnie? Minimum:

  • 1 – jeśli liczba wszystkich stanowisk wynosi od 6 do 15;
  • 2 – jeśli liczba wszystkich stanowisk wynosi od 16 do 40;
  • 3 – jeśli liczba wszystkich stanowisk wynosi od 41 do 100;
  • 4% ogólnej liczby stanowisk, jeśli na parkingu jest ich więcej niż 100.

Dlaczego warto zapewnić swoim klientom miejsca parkingowe?

Zapewnienie komfortu. Możliwość skorzystania z bezpłatnego parkingu to duże ułatwienie dla gości, interesantów i klientów. Nie muszą szukać miejsc postojowych, co może być szczególnie trudne w zatłoczonych częściach miasta i przy niewystarczającej liczbie ogólnodostępnych stanowisk parkingowych. Mogą za to wygodnie zaparkować w pobliżu danego miejsca i w spokoju załatwić swoje sprawy lub zrobić zakupy.

Konkurencyjność i zwiększenie ruchu klientów. Sklepy i firmy udostępniające swoim klientom bezpłatne parkingi są bardziej konkurencyjne w stosunku do tych, które takiego udogodnienia nie oferują. To z kolei może wpłynąć na wzrost liczby klientów i przełożyć się na zyski. Klienci chętniej wybierają miejsca, jeśli wiedzą, że bez problemu i bezpiecznie będą mogli zaparkować.

Większe szanse na powrót klientów. Brak możliwości zaparkowania przed sklepem lub punktem usługowym może zniechęcać klientów. Na pewno będą bardziej skłonni do powrotu do miejsc, gdzie parkowanie nie stanowi problemu.

Oznakowanie miejsc parkingowych dla klientów

Tabliczka z napisem „parking prywatny” lub „parking dla klientów” nie tylko ułatwi znalezienie miejsc postojowych klientom, ale stanowi również jasną informację dla innych kierowców, że na danej przestrzeni obowiązują pewne ograniczenia dotyczące parkowania. Parking dla klientów warto więc wyraźnie oznakować. Tablica zawierająca taką informację powinna być czytelna i nie budzić wątpliwości. Oprócz informacji, że miejsca postojowe przeznaczone są dla określonych pojazdów, mogą znajdować się nich np. symbole znaków drogowych (np. białe litera „P” na niebieskim tle, symbole znaków ograniczających możliwość parkowania). 

Dobrym pomysłem będzie także umieszczenie na tablicy logo lub nazwy firmy. Tabliczka parkingowa może być umieszczona np. na budynku, w którym znajduje się sklep, lub na ogrodzeniu. Jeśli nie ma odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej jej zawieszenie, można kupić tabliczkę parkingową ze słupkiem.

Odpowiednio oznakowane powinny być znajdujące się na parkingach w strefie ruchu miejsca postojowe dla niepełnosprawnych. Takie stanowiska powinny mieć nawierzchnię barwy niebieskiej, oznacza się je znakami poziomymi (P-18 wraz ze znakiem P-24 – symbolem osoby niepełnosprawnej) i pionowymi (znak D-18a z symbolem koperty i tabliczka T-29).

Blokady parkingowe – skuteczny sposób na zabezpieczenie miejsc postojowych

Parking wyłącznie dla klientów sklepu warto odpowiednio oznakować, ale czasem tabliczka „parking dla gości” może nie wystarczać. Skutecznym sposobem na zabezpieczenie miejsc postojowych jest montaż blokady parkingowej. Na własnym terenie ustawienie takiego urządzenia nie wymaga uzyskania żadnych zgód. Blokada fizycznie uniemożliwia zaparkowanie pojazdu na miejscu postojowym. Dopiero jej złożenie pozwala zająć stanowisko. Blokady mogą sprawdzić się np. do zabezpieczenia prywatnego parkingu nocą, kiedy sklep jest nieczynny.

Jak jeszcze można zabezpieczyć parking wyłącznie dla klientów?

Stosowanie blokad na parkingach przed sklepami, punktami usługowymi itp., choć skutecznie chroni miejsca przed niepożądanymi autami, może być kłopotliwe w ciągu dnia. Są jednak inne sposoby na zabezpieczenie miejsc postojowych przeznaczonych dla gości i klientów. Jednym z nich jest ogrodzenie terenu i postawienie szlabanu. Na prywatnych parkingach można także zdecydować się na ustawienie parkomatów. Przepisy tego nie zabraniają – właściciel ma prawo pobierać opłaty za postój na jego terenie. Co więcej, zgodnie z ustawą Prawo budowlane ustawienie parkometrów z własnym zasilaniem nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę ani zgłoszenia tego odpowiednim organom. Wiele sklepów stosuje takie rozwiązanie, przy czym zwykle np. pierwsze pół godziny lub godzina postoju jest darmowa – pod warunkiem pobrania biletu parkingowego.

Jeśli na prywatnym parkingu przed sklepem zamontowane są parkomaty, warto zadbać o wyraźne oznakowanie. Każda osoba wjeżdżająca na parking była świadoma, że za postój pobierana jest określona opłata. Na parkingu powinna być również wywieszona tablica z regulaminem. Tworząc taki regulamin, należy uważać, by nie zawierał on klauzul niedozwolonych.

Parking dla gości i klientów – o czym warto pamiętać?

o czym pamietac na parkingu dla klientow?

Parking dla klientów powinien być bezpieczny i wygodny w użytkowaniu. O czym warto pamiętać, udostępniając przestrzeń z miejscami postojowymi i jakie rozwiązania warto stosować?

  • Wyraźne linie powinny wyznaczać stanowiska postojowe.
  • Oznakowanie poziome i pionowe ułatwia poruszanie się po parkingu.
  • Lustra parkingowe ułatwiają manewrowanie. Zamontowane w odpowiednich miejscach eliminują martwe punkty i poprawiają widoczność, dzięki czemu minimalizują ryzyko kolizji.
  • Ograniczniki i separatory ułatwiają parkowanie i zabezpieczają przed uszkodzeniem innych pojazdów na parkingu.
  • Najazdy krawężnikowe ułatwiają wjazd na parking i wyjazd z parkingu, jeśli konieczne jest pokonanie wysokiego krawężnika.
  • Dzięki odpowiedniemu oświetleniu na parkingu klienci będą czuć się bezpieczniej (zobacz: lampy solarne uliczne). Oprócz tego oświetlenie poprawia bezpieczeństwo podczas poruszania się autem..

Parking dla klientów – nie tylko dla zmotoryzowanych

Organizując parking przed sklepem, warto więc pomyśleć również o kierowcach jednośladów. Montaż kilku stojaków na rowery nie powinien być dużym wyzwaniem finansowym, a biorąc pod uwagę to, że coraz więcej osób przesiada się na rowery, będzie na pewno dobrym pomysłem. 

Udostępnienie miejsc parkingowych dla rowerów i umożliwienie wygodnego, bezpiecznego pozostawienia jednośladu może zachęcić klientów do odwiedzin.

Parking tylko dla klientów – FAQ

Czy stanowiska postojowe na parkingu dla klientów muszą mieć określoną wielkość?

Tak, reguluje to rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Stanowiska postojowe dla samochodów osobowych powinny mieć minimum 2,5 m szerokości i 5 m długości.

Czy na parkingu dla klientów sklepu można dostać mandat?

Jeśli parking znajduje się w strefie ruchu, kierowca może zostać ukarany mandatem za nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego (np. za niezapięte pasy, jazdę bez włączonych świateł czy zaparkowanie na kopercie dla niepełnosprawnych).

Czy na parkingach dla klientów muszą być miejsca postojowe dla niepełnosprawnych?

Zgodnie z przepisami zarządca strefy ruchu musi, wyznaczając miejsca postojowe, musi wyznaczyć także miejsca przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Ustawa o drogach publicznych wskazuje, ile powinno być takich miejsc (jest to uzależnione od liczny wszystkich stanowisk postojowych na parkingu).

Czy budowa parkingu wymaga uzyskania pozwolenia na budowę?

Parking dla samochodów osobowych do 10 stanowisk włącznie nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę i zgłoszenia tego faktu odpowiedniemu organowi (nie dotyczy to parkingów znajdujących się na obszarze Natura 2000).

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: