Rzadkie znaki drogowe na polskich drogach – przegląd nietypowych oznaczeń i ich znaczenie

Rzadkie znaki drogowe na polskich drogach – przegląd nietypowych oznaczeń i ich znaczenie

23 października 2023

Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych określa ponad 350 znaków obowiązujących w ruchu drogowym w Polsce. Teoretycznie każdy kierowca powinien znać cały zestaw. Czy rzeczywiście tak jest? Niektóre występują na drogach bardzo często i ich znaczenie jest właściwie oczywiste. Są jednak i takie, które spotyka się sporadycznie, a ich odczytanie może sprawiać kłopoty. I właśnie im poświęcony jest ten artykuł. Sprawdzamy nietypowe i najrzadsze znaki drogowe na polskich drogach i wyjaśniamy ich znaczenie.

Nietypowe znaki drogowe – przegląd

przegląd znaków drogowych

Znaki ostrzegawcze (A)

Żółte znaki drogowe w kształcie trójkąta to znaki ostrzegawcze. Uprzedzają kierowców o miejscach na drodze, w których występują lub mogą występować niebezpieczeństwa (mogą to być niebezpieczeństwa występujące stale lub tylko okresowo). Stanowią wyraźny sygnał, że w danym miejscu, widząc znak, należy zachować szczególną ostrożność – warto więc znać również te niestandardowe znaki ostrzegawcze.

  • A-13 „ruchomy most”. Znak stosuje się przed ruchomymi mostami (zwodzonymi, obrotowymi), których w Polsce jest stosunkowo niewiele – stąd i znak nie występuje zbyt często. Oczywistą funkcją znaku jest ostrzeżenie kierowców, że w danym momencie most może być podniesiony lub ustawiony w sposób uniemożliwiający kontynuowanie jazdy. Aby uniknąć nieszczęścia, przed takimi obiektami stosowane jest zazwyczaj dodatkowe oznakowanie, sygnalizacja świetlna, a także zapory.
  • A-25 „spadające odłamki”. Takie oznakowanie może występować przed odcinkami jezdni, na którym niebezpieczeństwo dla nadjeżdżających pojazdów mogą stanowić staczające się odłamki skalne (kamienie). Jak podają przepisy, potrzeba umieszczenia znaku powinna wynikać z obserwacji jezdni w pobliżu zboczy w terenie górskim.
  • A-27 „nabrzeże lub brzeg rzeki”. Znak stosuje się na odcinkach dróg prowadzących bezpośrednio do nabrzeża lub wzdłuż brzegu rzeki, kanału lub innego zbiornika wodnego, gdy odległość od ich brzegu do krawędzi jezdni jest mniejsza niż 10 m. Znak powinien być ustawiony także przed miejscami, w których droga prowadząca w kierunku obszaru wodnego znajduje się w ostrym łuku lub w bezpośrednim sąsiedztwie tego obszaru. Nie jest z kolei wymagany, jeśli na danym odcinku zastosowane są bariery ochronne.
  • A-34 „wypadek drogowy”. Chociaż polskie przepisy opisują takie znaki drogowe, w praktyce nie stosuje się ich zbyt często. Znak A-34 ostrzega o miejscu, w którym ze względu na wypadek drogowy może być zablokowana droga lub mogą występować utrudnienia w ruchu pojazdów. Przepisy wskazują, że znak umieszczany jest przez służby zabezpieczające miejsce wypadku – nie występuje jako znak stały.

Znaki zakazu (B)

Znaki kategorii B wyrażają ustalenia dotyczące organizacji ruchu. Jeśli chodzi o rzadkie, najtrudniejsze do spotkania na drodze znaki drogowe tego typu, wymienić tu można m.in. znaki dotyczące zakazu wjazdu określonych pojazdów.

  • B-8 „zakaz wjazdu pojazdów zaprzęgowych”. Znak stosuje się, aby wyeliminować ruch pojazdów zaprzęgowych w miejscach o dużym natężeniu ruchu i w miejscach, w których zaprzęgi mogłyby utrudniać ruch. Zakaz dotyczy nie tylko pojazdów zaprzęgowych, ale także jeźdźców i poganiaczy.
  • B-10 „zakaz wjazdu motorowerów”. Znak można spotkać na drogach, na których nie dopuszcza się ruchu jakichkolwiek pojazdów wyposażonych w silnik.
  • B-11 „zakaz wjazdu wózków rowerowych”. Zgodnie z przepisami taki znak ustawia się na drogach, na których wózki rowerowe mogłyby tamować ruch.
  • B-12 „zakaz wjazdu wózków ręcznych”. Znak stosuje się analogicznie jak znak B-11.

Nietypowość oznakowania wynika z faktu, że wymienione pojazdy coraz rzadziej spotyka się na drogach. Co za tym idzie, oznakowanie nie jest konieczne.

Inne znaki zakazu, które nie występują zbyt często, to znaki dotyczące zakazu postoju, a mianowicie – B-37 i B-38.

  • B-37 „zakaz postoju w dni nieparzyste”.
  • B-38 „zakaz postoju w dni parzyste”.

Sprawdź, kiedy stosuje się znaki B-37 i B-38.

Znaki nakazu (C)

Niebieskie znaki nakazu mogą wskazywać wymagany sposób jazdy, obowiązek korzystania przez określonych użytkowników ruchu z przeznaczonej dla nich drogi, obowiązującą na drodze prędkość minimalną, nakazany kierunek jazdy dla pojazdów przewożących towary niebezpieczne lub obowiązek używania łańcuchów przeciwpoślizgowych. I właśnie te ostatnie można zaliczyć do znaków nakazu spotykanych na drogach najrzadziej.

  • C-18 „nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych”. Na tak oznakowanej drodze kierowca musi stosować łańcuchy przeciwpoślizgowe. Jeśli nakaz dotyczy tylko niektórych pojazdów, wówczas stosuje się tabliczkę T-23. Znak może pojawiać się na drogach, na których podczas opadów śniegu pojazdy niewyposażone w łańcuchy mogą mieć problem z poruszaniem się.  
  • C-19 „koniec nakazu używania łańcuchów przeciwpoślizgowych”. Oznacza miejsce, w którym przestaje obowiązywać nakaz wyrażony znakiem C-18.

Przepisy zalecają stosowanie znaków C-18 i C-19 jako składane lub na tablicach o zmiennej treści, odsłaniane tylko w czasie występowania śniegu lub zasłaniane po jego usunięciu.

Znaki informacyjne (D)

Znaki informacyjne informują kierowców o rodzaju drogi i sposobie korzystania oraz o obiektach znajdujących się przy drodze lub w jej pobliżu.

  • D-30 „obozowisko (kemping)”. Znak wskazuje przestrzeń umożliwiającą kemping (rozbicie namiotu, ustawienie samochodu i przyczepu kempingowej), wyposażoną w odpowiednie urządzenia sanitarne.
  • D-31 „obozowisko (kemping) wyposażone w podłączenia elektryczne dla przyczep. W taki sposób oznakowuje się kempingi posiadające podłączenia elektryczne dla przyczep kempingowych.
  • D-32 „pole biwakowe”. Tak jak znak D-30, wskazuje miejsce do kempingu (umożliwiające rozbicie namiotu lub ustawienie przyczepy kempingowe), ale wyposażone tylko w nieutwardzony plac postojowy, proste urządzenia i ustęp.

Z tego typu znakami najczęściej można spotkać się w pobliżu miejscowości wypoczynkowych.

Mówiąc o rzadko spotykanych znakach, warto wspomnieć o znakach D-54 i D-55, wyznaczających strefy czystego transportu. Na razie w Polsce nie funkcjonują takie strefy, niemniej w przepisach można znaleźć wytyczne dotyczące ich oznakowania.

  • D-54 „strefa czystego transportu”.
  • D-55 „koniec strefy czystego transportu”.

Zgodnie z ustawą o elektromobilności na terenach gminy mogą zostać ustanowione strefy z zakazem ruchu pojazdów inne niż elektryczne, napędzane wodorem lub napędzane gazem ziemnym.

Dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi (W)

Poruszając się po drogach, można natknąć się również na znaki kategorii W. Co to za znaki? Wskazują one numer MLC obiektu, a ich stosowanie wynika z umowy standaryzacyjnej NATO STANAD 2021 (umowa nakłada na państwa członkowskie obowiązek wyznaczenia wojskowej klasy obciążenia obiektów mostowych, które położone są w ciągach dróg publicznych). Warto pamiętać, że znaki kategorii W dotyczą tylko kierujących pojazdami wojskowymi, a inni użytkownicy dróg nie mają obowiązku stosowania się do nich.

Zgodnie z przepisami znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi można stosować na stałe lub doraźnie. Ustawia się je na drogach, na których ze względu na częste wykorzystywanie przez pojazdy wojskowe, istnieje konieczność wskazania klasy obiektów mostowych lub wymiarów pojazdów, które mogą przejechać przez obiekty mostowe lub tunele znajdujące się na drodze.

Znaki wskazujące klasę obciążenia mostu:

  • W-1 „klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym”,
  • W-2 „klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym”,
  • W-3 „klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych”,
  • W-4 „klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych”,
  • W-5 „klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych”.

Znaki wskazujące wymiary skrajni obiektu:

  • W-6 „szerokość mostu lub środka przeprawowego”,
  • W-7 „wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu”.

Rzadkie i dziwne znaki drogowe w Polsce – FAQ

pytania o dziwne znaki drogowe
Czy znaki drogowe mają określone wzory?

Tak, znaki stosowane na Polskich drogach muszą spełniać wymagania określone w przepisach. Wytyczne dot. wyglądu znaków pionowych, ich wielkości itp. znajdują się w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Dlaczego niektóre znaki występują na drogach rzadziej niż inne?

Niektóre znaki występują na drogach rzadziej ze względu na ich specyficzne zastosowanie lub ograniczone warunki, w których są wymagane, np. znak C-18 nakazujący używania łańcuchów przeciwpoślizgowych lub znak ostrzegawczy A-13 „ruchomy most”. W przypadku niektórych znaków kategorii B, wyrażających zakaz wjazdu dla określonych pojazdów, znaki znikają, ponieważ coraz rzadziej spotyka się na drogach te pojazdy, np. zaprzęgi czy motorowery. Stare znaki drogowe stają się niepotrzebne.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: