Apteczka do biura: co powinna zawierać apteczka do firmy i gdzie kupić właściwą?

Apteczka do biura: co powinna zawierać apteczka do firmy i gdzie kupić właściwą?

21 marca 2022

Pracownicy biurowi nie są szczególnie narażeni na wypadki i urazy podczas wykonywania swoich codziennych obowiązków. Nie obsługują maszyn, które potencjalnie stanowią zagrożenie, a siedzenie za biurkiem wydaje się zajęciem całkiem bezpiecznym. Czy w takim razie odpowiednio wyposażona apteczka zakładowa musi znajdować się również w biurze?

Apteczka pierwszej pomocy do biura – czy jest konieczna?

Zakup apteczki do biura nie jest jedynie dobrą wolą pracodawcy. Wymagają tego przepisy BHP.  Zgodnie z artykułem 209 Kodeksu pracy pracodawca musi zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, a także wyznaczyć pracowników do udzielania pierwszej pomocy. Działania te należy dostosować do rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy, a także rodzaju i poziomu występujących zagrożeń.

 Obowiązek zapewnienia pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środków do udzielania pierwszej pomocy wynika również z zapisów Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W ramach realizacji tego obowiązku pracodawca powinien w szczególności zadbać o:

  • organizację właściwie wyposażonych punktów pierwsze pomocy w tych oddziałach, w których wykonywane są prace powodujące duże zagrożenia wypadkowe;
  • wyposażenie poszczególnych oddziałów zakładu pracy w apteczki.

Obsługa punktów oraz apteczek na każdej zmianie powinna być powierzana wyznaczonym pracownikom, przeszkolonym w udzielaniu pierwszej pomocy.

W jakich miejscach powinny być przechowywane apteczki?

W jakich miejscach powinny byc apteczki

Przepisy nie precyzują, gdzie powinny znajdować się apteczki pierwszej pomocy. Ważne natomiast, by były odpowiednio oznakowane (zgodnie z Polską Normą) i łatwo dostępne. Ich usytuowanie, a także liczbę ustala się w porozumieniu z lekarzem, który sprawuje profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. Kluczowe jest przy tym uwzględnienie rodzajów oraz nasilenia występujących w danym zakładzie zagrożeń. Przy apteczkach powinny być wywieszone instrukcje dotyczące udzielania pierwszej pomocy, a także wykaz pracowników, którzy są przeszkoleni do udzielania pierwszej pomocy.

Oznakowanie apteczki

Znaki BHP wpływają na poprawę bezpieczeństwa w miejscu pracy. Tablice z piktogramami ostrzegają przed potencjalnymi zagrożeniami, mogą również nakazywać lub zakazywać określonych zachowań. Oprócz znaków ostrzegawczych, nakazu i zakazu stosuje się również znaki informacyjne. Lokalizują one istotne dla bezpieczeństwa punkty i urządzenia, m.in. te związane z udzielaniem pierwszej pomocy.

Do oznakowania miejsc, w których znajdują się apteczki, stosuje się znak informacyjny zgodny z europejską normą PN-EN ISO 7010 – jest to biały krzyżyk na zielonym tle. Warto zwrócić na to uwagę, kupując apteczkę. Przez długi czas na skrzynkach i szafkach przeznaczonych do przechowywania środków opatrunkowych itp. umieszczany był nieco inny znak, a mianowicie czerwony krzyżyk na białym tle. Dzisiaj zdecydowana większość apteczek dostępnych w sklepach oznakowana jest białym krzyżykiem na zielonym tle.

Jaka apteczka pierwszej pomocy do biura? Co powinna zawierać?

Przy wyposażaniu apteczki należy wziąć pod uwagę rodzaje i stopień nasilenia występujących w miejscu pracy zagrożeń. Pracownicy biurowi nie są narażeni na poważne urazy, np. związane z obsługą ciężkiego sprzętu. Nie mają również styczności z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi, które działają drażniąco na skórę. Jak pokazują statystyki, w biurach raczej nie dochodzi do poważnych wypadków. Urazy są najczęściej lekkie i nieskomplikowane. W większości przypadków kontuzje powstają w wyniku upadków (poślizgnięcia, potknięcia). W apteczce do firmy powinny więc znaleźć się podstawowe środki opatrunkowe. W standardowym wyposażeniu najczęściej są plastry, bandaże, opaski uciskowe, gazy jałowe, chusty trójkątne.

Rodzaje apteczek

W sklepach można dostać różnego rodzaju apteczki zakładowe. Jednym z częściej wybieranych modeli jest biała szafka oznakowana białym krzyżykiem na zielonym tle. Apteczkę można zawiesić w widocznym, dostępnym dla wszystkich miejscu. Tego rodzaju szafki zwykle zamykane są na kluczyk. Niezwykle ważne jest, aby w razie wypadku wiadomo było, gdzie się znajduje – aby bez przeszkód można było skorzystać z środków potrzebnych do udzielenia pierwszej pomocy. Równie popularne są apteczki przenośne, z uchwytem do zamocowania na ścianę. Przeważnie są to pomarańczowe lub czerwone (rzadziej białe) skrzynki w formie walizeczki. Specjalny stelaż pozwala zamontować taką apteczkę do ściany (dzięki czemu zawsze będzie w jednym miejscu), ale gdy pracownik ulegnie wypadkowi, można ją zdjąć i wygodnie przenieść na miejsce zdarzenia.

Wyposażenie apteczki pierwszej pomocy a normy DIN

Przepisy nie regulują, co powinno znajdować się w zakładowej apteczce pierwszej pomocy. Jak ją wyposażyć, by w razie wypadku bez problemu móc udzielić osobie poszkodowanej pomocy? Warto kierować się normami Niemieckiego Instytutu Normalizacyjnego (DIN). Optymalne wyposażenie dla apteczek pierwszej pomocy w miejscu pracy określa norma DIN 13157.

Apteczka do biura – wyposażenie zgodne z normą DIN 13157

Apteczka do biura - wyposazenie zgodne z norma DIN

Norma DIN 13157 określa nie tylko, jakie środki powinny znaleźć się w apteczce, ale również w jakiej ilości.

Wyposażenie apteczki do biura – norma DIN 13157:

  • plaster z opatrunkiem (6 x 10 cm) – 8 szt.,
  • plaster na szpulce (5 m x 2,5 cm) – 1 szt.,
  • zestaw plastrów (4 rodzaje) – 20 szt. (1 opak.),
  • bandaż elastyczny (4 m x 6 cm) – 2 szt.,
  • bandaż elastyczny (4 m x 8 cm) – 2 szt.,
  • rękawiczki jednorazowe winylowe – 4 szt. (2 pary),
  • chusta opatrunkowa (60 x 80 cm) – 1szt.,
  • zimny kompres – 1 szt.,
  • chusta z flizeliny (20 x 30 cm) – 5 szt. (1 opak.),
  • bandaż z kompresem (6 x 8 cm) – 1 szt.,
  • bandaż z kompresem (8 x 10 cm) – 3 szt.,
  • bandaż z kompresem (10 x 12 cm) – 1 szt.,
  • kompres na rany – 6 szt. (3 opak.),
  • kompres na oko (5 x 7,5 cm) – 2 szt.,
  • chusta trójkątna – 2 szt.,
  • koc termiczny (ratunkowy) – 1 szt.,
  • nożyczki – 1 szt.,
  • worek foliowy – 2 szt.,
  • instrukcja „Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach”.

Do niektórych zestawów dołączony jest również aparat do udzielania sztucznego oddychania. Jeśli nie ma go standardowym wyposażeniu apteczki lub wkładu do apteczki, warto go dokupić. Nie kosztuje dużo, a pozwala bezpiecznie przeprowadzić sztuczne oddychanie metodą usta-usta.

Apteczka do biura – gdzie kupić i jaka jest cena?

Szeroki wybór apteczek pierwszej pomocy do biura znajdziesz na stronie sklepu Znakowo.pl.

W ofercie mamy:

·       apteczki naścienne,

·       apteczki przenośne (z uchwytem umożliwiającym przymocowanie apteczki do ściany),

·       wkłady do apteczek pierwszej pomocy (zgodne z normą DIN 13157).

Apteczki można kupić z wyposażeniem lub bez wyposażenia. Sprawdzą się nie tylko do biura, ale w każdym miejscu pracy. W zależności od konkretnego modelu i wariantu ceny apteczek mogą się różnic, jednak najczęściej kosztują około kilkudziesięciu złotych. To niewielka inwestycja, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że znajdujące się w apteczce środki pozwalają spranie udzielić osobie poszkodowanej niezbędnej pomocy.

Czym charakteryzują się proponowane przez nas apteczki?

Oferujemy estetyczne apteczki wykonane z wysokiej jakości materiałów (blacha stalowa lub tworzywo PCV). Zarówno szafki ścienne, jak i przenośne skrzynki do przechowywania środków opatrunkowych charakteryzują się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne i inne niekorzystne czynniki. Co najważniejsze, wszelkie bandaże, gazy kompresy itp. są w apteczce bezpieczne – nie zawilgotnieją i nie ulegną zniszczeniu.

FAQ

Jak zgodnie z przepisami oznakować lokalizację apteczki pierwszej pomocy?

Zgodnie z zapisami rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów BHP punkty pierwszej pomocy oraz miejsca usytuowania apteczek powinny być oznakowane zgodnie z Polską Normą. Normą obowiązującą dla znaków informacyjnych BHP jest PN-EN ISO 7010.
Znak „pierwsza pomoc” – biały krzyżyk na zielonym tle.
Znak „apteczka” – biały piktogram przedstawiający kielich Higiei oraz krzyżyk umieszczony na zielonym tle.

Jak oznakować apteczkę pierwszej pomocy w miejscu pracy, np. w biurze, w warsztacie itp.?

Do oznakowania apteczek w miejscu pracy najlepiej stosować znaki informacyjne zgodne z normą PN-EN ISO 7010. Apteczki dostępne na rynku najczęściej oznakowane są tabliczką lub naklejką, na której widnieje biały krzyżyk na zielonym tle. Taki znak jest bardzo uniwersalny – nikt nie powinien mieć problemów z odczytaniem jego znaczenia, co znacznie ułatwia zlokalizowanie apteczki w nagłym wypadku.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: