Azyl dla pieszych: jaka jest cena, wymiary i przepisy dot. wysepek?

Azyl dla pieszych: jaka jest cena, wymiary i przepisy dot. wysepek?

7 lutego 2022

Montaż azylów drogowych może wpływać na poprawę bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu. Sprawdzamy, gdzie sprawdza się takie rozwiązanie, jakie wymagania muszą spełniać wysepki na drodze i jak powinny być oznakowane.

Wyspa azylu – co to jest?

Wyspa azylu (azyl dla pieszych) to specjalna konstrukcja wyznaczająca na zebrze strefę, w której piesi mogą zatrzymać się podczas przekraczania jezdni. Może być wykonana np. z trwałego tworzywa sztucznego lub kostki betonowej. Rozwiązanie sprawdza się m.in. na szerokich, kilkupasmowych ulicach, kiedy przejście jest zbyt długie, aby można było bezpiecznie przekroczyć je w jednym cyklu sygnalizacji świetlnej lub pokonać cały odcinek za jednym razem – może być szczególnie istotne w przypadku osób starszych lub mających problemy z poruszaniem się. 

Wysepki drogowe poprawiają komfort pieszych, ale przede wszystkim  wpływają na ich bezpieczeństwo. Uspokajają ruch, a zwężony tor jazdy uniemożliwia wyprzedzanie. Wysepki stosowane są również na ruchliwych ulicach, gdzie znalezienie wystarczającej luki między przejeżdżającymi samochodami bywa problematyczne.

Azyl dla pieszych – przepisy, wymiary

Wyspa azylu, która stanowi strefę oczekiwania dla pieszych, nie powinna być węższa niż 2 metry. Krawędzie wyspy wyodrębnionej z jezdni powinny być wyniesione ponad powierzchnię jezdni na wysokość minimum 6 cm, wyłączając tę część wyspy, na której wyznaczone zostało przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów.

Co na temat przejść dla pieszych z wysepką i ich lokalizacji mówią przepisy? Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, na przejściu dla pieszych powinna być umieszczona wyspa dzieląca jezdnię, ograniczona krawężnikami o szerokości co najmniej 2 m, w szczególności:

  •  na jezdniach dwukierunkowych między skrzyżowaniami, o liczbie pasów co najmniej 4;
  • na skrzyżowaniach bez wysp dzielących kierunki ruchu, jeżeli liczba pasów wynosi co najmniej 4;
  •  między jezdnią a torowiskiem, w wypadku wydzielonego torowiska tramwajowego;
  •  na odcinkach dróg dwupasmowych z uspokojeniem ruchu.

Dwuetapowe przejście dla pieszych

Warto pamiętać, że jeśli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Mówi o tym Kodeks drogowy. Przepis ten stosuje się do przejść dla pieszych w miejscach, w których ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń.

Wyspy azylu – oznakowanie

Wyspy azylu – oznakowanie

Słupki przeszkodowe i znaki nakazu

Do oznaczania przeszkód na jezdni, takich jak np. azyle dla pieszych, stosuje się różne urządzenia BRD, m.in. słupki przeszkodowe U-5. Są to słupki o kształcie walca, graniastosłupa lub ostrosłupa ściętego o wysokości od 0,90 cm do 120 cm i szerokości przy wierzchołku od 0,20 cm do 0,30 cm. Mają barwę żółtą i podłużne pasy z żółtej folii odblaskowej.

Słupki U-5 umieszcza się od strony nadjeżdżających pojazdów, na skrajnych częściach wysepek. Powinny one wyraźnie wskazywać powierzchnię jezdni, na której zamontowany jest azyl.

Znaki nakazu, oznakowanie aktywne

Na słupkach przeszkodowych ostrzegających kierowców, że zbliżają się do wysepki na jezdni, umieszcza się znaki nakazu (C-9, C-10, C-11). Wskazują one, z której strony należy ominąć azyl. W przypadku przejść dla pieszych z wysepką stosuje się znak C-9 (nakaz jazdy z prawej strony znaku). Znaki mogą być mniejsze niż stosowane na danej drodze, jeśli istnieje ryzyko, że ich tarcze zasłaniałyby pieszych znajdujących się na wysepce. Dopuszcza się również stosowanie aktywnych słupków przeszkodowych z aktywnym oznakowaniem.

Tablice kierujące

W celu wskazania kierującym pojazdami miejsca występowania na jezdni przeszkód takich jak azyle dla pieszych wykorzystuje się również biało-czerwone tablice kierujące. W przypadku przejść dla pieszych, gdy wysepkę omijać należy z prawej strony, stosuje się tablice U-6a (ze skośnymi pasami opadającymi w prawo). Nad tablicą kierującą U-6a umieszcza się znak drogowy C-9.

Inne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych

Inne rozwiazania poprawiajace bezpieczenstwo pieszych

Montaż wysepek na przejściach to tylko jeden ze sposobów zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Warto stosować również inne rozwiązania. Szczególnie interesujące wydają się dwa – aktywne przejścia dla pieszych oraz radarowe wyświetlacze prędkości.

Aktywne przejścia dla pieszych

Inteligentne przejścia dla pieszych są znacznie bardziej widoczne niż przejścia oznakowane tradycyjnie. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania kierowcy są w stanie szybciej zorientować się, że zbliżają się do miejsca, w którym wskazane jest zmniejszenie prędkości i zachowanie szczególnej ostrożności. Instalacja takich systemów szczególnie sprawdzi się np. w miejscach, w których często dochodzi do potrąceń pieszych, lub w przypadku przejść niedoświetlonych. 

Aktywne przejścia wyposażone są w czujniki ruchu oraz w diody LED usytuowane nad tarczą znaku D-6. Diody niekiedy występują również na tarczy (świecący, kroczący ludzik). W momencie gdy do przejścia zbliża się pieszy, sensory uruchamiają pulsacyjne żółte światło ostrzegawcze. 

Niektóre zestawy aktywnych przejść wyposażone są dodatkowo w system inteligentnego oświetlania. Wówczas sensory uruchamiają nie tylko migające żółte światło nad lub na tarczy znaku informacyjnego D-6, ale również oświetlenie pasów.

Radarowe wyświetlacze prędkości

Radarowe wyświetlacze prędkości to urządzenia BRD, które wskazują kierowcom rzeczywistą prędkość, z jaką jadą. Jeśli jadą zgodnie z przepisami, wynik na tablicy wyświetlany jest na tablicy na zielono. 

Najczęściej pojawia się również komunikat „DZIĘKUJĘ” i uśmiechnięta buźka. Jeśli natomiast przekroczona zostanie dopuszczalna prędkość, wynik wyświetlany jest na czerwono, może mu towarzyszyć komunikat „ZWOLNIJ” i smutna buźka. 

Jak pokazuje praktyka, tablice radarowe dobrze spełniają swoją funkcję – kierowcy, widząc wynik pomiaru prędkości, zdejmują nogę z gazu. Radarowe wyświetlacze prędkości  najczęściej ustawia się na odcinkach dróg, na których kierowcy rozwijają nadmierną prędkość i jest to szczególnie niepożądane, np. w miejscach, gdzie obserwuje się wzmożony ruch pieszych, również w okolicach często uczęszczanych przez dzieci, np. przy szkołach i przedszkolach.

Azyle drogowe na Znakowo.pl – dostępne rozwiązania i cena

Azyle dla pieszych dostępne na Znakowo.pl są łatwe w montażu (śruby, kołki rozporowe) i w demontażu, a modułowa konstrukcja sprawia, że bez trudu można złożyć elementy w różnych konfiguracjach i zbudować wysepkę dopasowaną do panujących warunków. Wykonane są z trwałego i odpornego na uszkodzenia mechaniczne i niekorzystne czynniki atmosferyczne tworzywa. Czerwony kolor i zastosowane elementy odblaskowe sprawiają, że wysepki są doskonale widoczne dla kierowców. 

Cena azylu uzależniona jest m.in. od liczby modułów. Do każdego kompletu dołączone są oryginalne elementy montażowe, które umożliwiają bezproblemowe zamontowanie wysepki.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: