Substancje chemiczne w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy

Substancje chemiczne w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy

7 marca 2022

Substancje chemiczne w miejscu pracy powodują potencjalne zagrożenie dla zdrowia i życia pracowników. Jakie działania powinien podejmować pracodawca, aby zapewnić zatrudnionym bezpieczne warunki pracy?

Substancje chemiczne w miejscu pracy a Kodeks pracy

Zgodnie z Kodeksem pracy stosowanie substancji niebezpiecznej, mieszaniny niebezpiecznej, substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie jest dopuszczalne, ale tylko wówczas, gdy w miejscu pracy stosuje się środki zapewniające pracownikom ochronę ich zdrowia i życia.

Niedopuszczalne jest stosowanie substancji chemicznych oraz ich mieszanin, które nie są odpowiednio oznakowane. Ważne, by oznakowanie było widoczne i umożliwiało identyfikację substancji lub mieszaniny. Stosowanie substancji oraz mieszanin niebezpiecznych i stwarzających niebezpieczeństwo nie jest dopuszczalne bez posiadania aktualnego spisu tych substancji i mieszanin, kart charakterystyki, a także opakowań zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem.

Właściwe oznakowanie

W myśl Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. substancja lub mieszanina stwarzająca zagrożenie i zawarta w opakowaniu musi być opatrzona odpowiednią etykietą. Etykieta musi zawierać następujące elementy:

  • nazwę, adres, numer telefonu dostawcy lub dostawców;
  • nominalną ilość tej substancji lub mieszaniny w pakunkach udostępnianych ogółowi społeczeństwa, chyba że ilość ta określona jest gdzie indziej na opakowaniu;
  • identyfikator produktu;
  • piktogramy chemiczne CLP (GHS) określające rodzaj zagrożenia (jeśli dotyczy);
  • hasła ostrzegawcze (jeśli dotyczy);
  • zwroty wskazujące rodzaj zagrożenia (jeśli dotyczy);
  • zwroty wskazujące środki ostrożności (jeśli dotyczy);
  • sekcję z informacjami uzupełniającymi.

Eliminacja ryzyka zawodowego wynikającego z pracy z czynnikiem chemicznym

Jednym z obowiązków pracodawcy jest ustalenie, czy występujące substancje chemiczne w miejscu pracy stwarzają zagrożenie oraz dokonania i udokumentowania oceny ryzyka zawodowego. Ryzyko zawodowe należy eliminować lub ograniczać zgodnie z ogólnymi przepisami BHP, w szczególności poprzez:

  • odpowiednie zaprojektowanie i organizację pracy;
  • dostarczenie odpowiedniego wyposażenia dla prac z czynnikami chemicznymi oraz stosowania procedur utrzymania ruchu, które zapewnią ochronę zdrowia i bezpieczeństwo pracowników w miejscu pracy;
  • zmniejszenie do minimum liczby pracowników narażonych lub którzy mogą być narażeni na czynniki chemiczne w miejscu pracy;
  • zmniejszanie do minimum czasu i poziomu narażenia na czynnik chemiczny;
  • odpowiednią higienę miejsca pracy;
  • zmniejszanie do minimum ilości czynnika chemicznego wymaganego w procesie pracy;
  • stosowanie właściwych procedur pracy;
  • właściwe stosowanie urządzeń i sprzętu w pracach z czynnikiem chemicznym.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: