Znaki kolejowe dla maszynisty

Znaki kolejowe dla maszynisty

14 września 2020

Znaki kolejowe dla maszynisty – wskaźniki oraz znaki kolejowe i ich znaczenie określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Jakie oznaczenia kolejowe stosuje się w Polsce?

Znaki kolejowe dla maszynisty w Polsce – opis

Wskaźniki kolejowe to znaki przekazujące polecenia, nakazy i informacje związane z ruchem kolejowym – za pomocą napisów i symboli umieszczonych na tablicach, wyświetlanych przez latarnie lub inne układy świetlne, a także poprzez ustalony kształt i formę.

Sygnały i znaki kolejowe informacyjne podają maszyniście ważne informacje wpływające na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

Znaki kolejowe to m.in.:

Znaki na kolei – wskaźniki zwrotnicowe

Wskaźniki zwrotnicowe to znaki kolejowe na torach, które sygnalizują o aktualnym położeniu zwrotnic rozjazdów zwyczajnych, łukowych jedno- i dwustronnych oraz rozjazdów krzyżowych. Mogą być wykonane w postaci latarń mechanicznych z podświetlanych szkłem koloru mlecznego, latarń elektrycznych z białymi światłami lub tarcz nieoświetlonych. Jeżeli stosowane są nieoświetlone tarcze, zaleca się, aby były one odblaskowe.

Znaki kolejowe z opisem – co oznaczają poszczególne wskaźniki zwrotnicowe?

Zwrotnicowe znaki kolejowe – znaczenie

  • Wz1 – Jazda na wprost – zwrotnica nastawiona w kierunku prostym lub przy rozjazdach łukowych jednostronnych w kierunku łuku o większym promieniu dla jazdy na ostrze lub z ostrza.
  • Wz2 – Jazda na ostrze – zwrotnica nastawiona w kierunku zwrotnym, przy rozjazdach łukowych jednostronnych – w kierunku łuku o mniejszym promieniu, przy rozjazdach dwustronnych łukowych – po jednym z łuków.
  • Wz3 – Jazda z ostrza – zwrotnica nastawiona w kierunku zwrotnym, przy rozjazdach łukowych jednostronnych – w kierunku łuku o mniejszym promieniu.
  • Wz4 – Jazda z ostrza – zwrotnica rozjazdu dwustronnego łukowego nastawiona do jazdy z lewego albo z prawego toru.

Znaki pociągowe – wskaźniki stosowane na rozjazdach krzyżowych podwójnych

  • Wz5 – Jazda po prostej w prawo – jazda w kierunku prostym z lewego toru przed rozjazdem na prawy tor za rozjazdem.
  • Wz6 – Jazda po prostej w lewo – jazda w kierunku prostym z prawego toru przed rozjazdem na lewy tor za rozjazdem.
  • Wz7 – Jazda po łuku w lewo – jazda w kierunku zwrotnym z lewego toru przed rozjazdem na lewy tor za rozjazdem.
  • Wz8 – Jazda po łuku w prawo – jazda w kierunku zwrotnym z prawego toru przed rozjazdem na prawy tor za rozjazdem.

Znaki kolejowe dla maszynisty – FAQ

Czym są znaki kolejowe i do czego służą?

Znaki kolejowe to sygnały wizualne umieszczane wzdłuż torów, które przekazują maszyniście informacje umożliwiające bezpieczne i płynne prowadzenie pociągu – przekazują nakazy lub polecenia wykonania określonych czynności związanych z ruchem pociągów, manewrami, bezpieczeństwem.

Czy kierowcy samochodów muszą znać znaki dla maszynistów?

Nie, kierowcy samochodów nie mają obowiązku znać znaków kolejowych przeznaczonych dla maszynistów, ponieważ nie dotyczą one ruchu drogowego.

Gdzie znajdują się regulacje dotyczące wskaźników kolejowych i sygnałów dla maszynistów?

Takie regulacje zawiera rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Czy na liniach kolejowych mogą być stosowane inne sygnały i wskaźniki niż te wskazane w rozporządzeniu?

Tak, zgodnie z przepisami na liniach kolejowych znaczenia miejscowego i bocznicach dopuszczalne jest stosowanie wskaźników innych niż ustalone rozporządzeniem – na warunkach określonych w przepisach wewnętrznych wydanych przez zarządcę infrastruktury.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: